بررسی و تحلیل سیاستهای دورة پیشدبستان در ایران
(ندگان)پدیدآور
خالقی نژاد, سید علینوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سیاستگذاری مناسب در حوزه پیشدبستان یکی از ابزارهای تحول کودک و حرکت به سوی توسعه پایدار به شمار میآید. جستار حاضر با هدف تحلیل و نقد سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران انجام شده است. این پژوهش از جنس مطالعات ارزشیابی است که با تکیه بر شاخصهای دسترسی، استطاعت مالی، پاسخگویی، پایداری، و عدالت اجتماعی از طریق واکاوی اسناد مرتبط به تحلیل وضعیت موجود سیاستهای دوره پیشدبستان پرداخته است. یافتههای این مطالعه حاکی از این است که میزان دسترسی کودکان ایرانی در دوره پیشدبستان در قیاس با بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته پایینتر است. سرمایهگذاری مالی دولت در بخش پیشدبستانی ناچیز است. حمایت از خانوادههای کم بضاعت دارای نوآموز پیشدبستانی در سیاست های مصوب و اجرایی دولت برای دوره پیشدبستان مغفول است. فرهنگ پاسخگویی و شفافیت اطلاعات در خصوص دوره پیشدبستانی وجود ندارد. بالاخره، وجود نهادهای تصمیمگیرنده متعدد و شکاف در کیفیت مراکز پیشدبستانی مناطق برخوردار و نابرخوردار رسیدن به عدالت اجتماعی را با موانع سنگینی روبرو کرده است. در مجموع، سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران با نوسان در حال اجراست و هنوز تعهد کافی به اهمیت دوره پیشدبستانی در میان قانونگذاران و سیاستگذاران رسوخ نیافته است.
کلید واژگان
سیاست آموزشیدوره پیشدبستانی
تحلیل سیاست
عدالت اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری مطالعات برنامه درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورششاپا
2538-55772538-5089




