| dc.contributor.author | خالقی نژاد, سید علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:49:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:49:18Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:49:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:49:18Z | |
| dc.date.issued | 2019-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-08-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-05-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خالقی نژاد, سید علی. (1398). بررسی و تحلیل سیاستهای دورة پیشدبستان در ایران. فصلنامه سیاستگذاری عمومی, 5(2), 25-42. doi: 10.22059/ppolicy.2019.72271 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-5577 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5089 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/ppolicy.2019.72271 | |
| dc.identifier.uri | https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72271.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/206923 | |
| dc.description.abstract | <em>سیاستگذاری مناسب در حوزه پیشدبستان یکی از ابزارهای تحول کودک و حرکت به سوی توسعه پایدار به شمار میآید. جستار حاضر با هدف تحلیل و نقد سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران انجام شده است. این پژوهش از جنس مطالعات ارزشیابی است که با تکیه بر شاخصهای دسترسی، استطاعت مالی، پاسخگویی، پایداری، و عدالت اجتماعی از طریق واکاوی اسناد مرتبط به تحلیل وضعیت موجود سیاستهای دوره پیشدبستان پرداخته است. یافتههای این مطالعه حاکی از این است که میزان دسترسی کودکان ایرانی در دوره پیشدبستان در قیاس با بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته پایینتر است</em>.<em> سرمایهگذاری مالی دولت در بخش پیشدبستانی ناچیز است</em>.<em> حمایت از خانوادههای کم بضاعت دارای نوآموز پیشدبستانی در سیاست های مصوب و اجرایی</em> <em>دولت برای دوره پیشدبستان مغفول است. فرهنگ پاسخگویی و شفافیت اطلاعات در خصوص دوره پیشدبستانی وجود ندارد. بالاخره، وجود نهادهای تصمیمگیرنده متعدد و شکاف در کیفیت مراکز پیشدبستانی مناطق برخوردار و نابرخوردار رسیدن به عدالت اجتماعی را با موانع سنگینی روبرو کرده است. در مجموع، سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران با نوسان در حال اجراست و هنوز تعهد کافی به اهمیت دوره پیشدبستانی در میان قانونگذاران و سیاستگذاران رسوخ نیافته است. </em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 266 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه سیاستگذاری عمومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Public Policy | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/ppolicy.2019.72271 | |
| dc.subject | سیاست آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | دوره پیشدبستانی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل سیاست | fa_IR |
| dc.subject | عدالت اجتماعی | fa_IR |
| dc.title | بررسی و تحلیل سیاستهای دورة پیشدبستان در ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله اصلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری مطالعات برنامه درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 42 | |