خوانش سقراط از رهگذر تراژدی آیسخولوس (نگاهی دوباره به آپولوژی)
(ندگان)پدیدآور
ظهیری, صمدرحمانی, تورجنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی ارتباط سقراط با تراژدی کلاسیک و نسبتسنجی این دو، هدف این نوشتار است. اوجگیری شعر تراژدی در قالب نمایشنامههایی از «آیسخولوس» همزمان با دوران رشد و بالندگیهایی مواجه بوده است که آیسخولوس به اجرا درمیآورد و اوج زندگی شهر آتن محسوب میشد. وی با تأثیرپذیری از محتوای دینی تراژدی مبتنی بر سرنوشت، حق و عدالت و نیز عنصر درد و رنج در آن، که مایة ترحم و ترس میشود، و بسیاری الهامات دیگر از درونمایة تراژدی، واقعة محاکمة خود را تبدیل به نمایشی تراژیک کرد. تفاوت آن با نمایشنامههای آیسخولوس در این بود که برخلاف حضور تخیل در اشعاری از این نوع، نمایشنامة سقراط و پایان اندوهناک آن، واقعیتی انکارناپذیر است.
کلید واژگان
سقراطآیسخولوس
تراژدی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نوراستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور
شاپا
1735-96781735-9686




