نقش دین و ارزش های دینی در جلب افکار عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی
(ندگان)پدیدآور
امیری فرد, پریسانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله تلاشی در مطالعه ساختار ذهنیت اجتماعی جامعه ایران در شرایط تثبیت گفتمان اسلام سیاسی است. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، اسلام سیاسی به مثابه ایدئولوژی مرکزی نظام سیاسی جدید از موقعیتی مسلط و تقریباً بلامنازعه برخوردار گردید. اما نزاع های سیاسی شکل گرفته در سال های بعد موجب شکل گیری تفاسیر دینی گوناگون به خصوص از اسلام سیاسی شد. از این رو، در این سال ها ما همواره با برداشت های مختلفی از دین مواجه بوده ایم. در پژوهش پیش رو با انتخاب میدان تحلیلی انتخابات ریاست جمهوری دوره های سه گانه (اول پنجم و هفتم) به تحلیل سازوکار مزبور می پردازیم. شیوه مطالعه، روش تحلیل گفتمان است.
کلید واژگان
افکار عمومیدین
گفتمان
مشروعیت
نظام ادراک اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانشاپا
1735-96781735-9686




