• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهران

    (ندگان)پدیدآور
    رحمانی, نرگساستکی, مهنازنیوشا, بهشته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    833.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: در رابطه با ماهیت اختلال نارساخوانی، عقیده بر نقص پیشرفت سلول ‏های مغز در نواحی بینایی و شنوایی می ‏باشد. شواهد قابل توجهی، منشأ عصب‏ شناسی نارساخوانی را تأیید کرده ‏اند، از جمله مداخلات نوین  بر روی گروه کودکان مبتلا به نارساخوانی استفاده از رویکردهایی همچون صدادرمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش بررسی:   این تحقیق از نوع مطالعات شبه ‏تجربی است که برای اجرای آن ابتدا به شیوه نمونه‏گیری در دسترس تعداد 14 نفر از دانش‏آموزانی که در مراجعه به کلینیک ‌های مشاوره و توانبخشی شهر تهران، تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود، در جریان پژوهش قرارگرفته و به صورت نمونه‏گیری در دسترس و مساوی در دو گروه آزمایش (صدادرمانی به روش Tomatis) و کنترل (فاقد مداخله) قرار گرفتند. مرحله بعد آزمون ‏های رنگ-واژه استروپ، تقویت حافظه فعال اِن بَک (N Back)، آزمون دسته ‌بندی کارت‌ های ویسکانسین (Wisconsin)و آزمون برج لندن (Tower of London) بر روی آزمودنی ‏های  اجرا گذاشته شد. سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی به صورت هفته‌ ای3 بار که حدود 2 ساعت به طول انجامید، تحت مداخله قرار گرفتند، در پایان جلسه 30ام و همچنین 1/5 ماه پس از آن، مجدداً آزمودنی‏ ها با آزمون ‏های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمرات به دست آمده به ترتیب به عنوان نمرات پس‏آزمون و پیگیری در نظر گرفته شد. در نهایت داده‏ های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری ‏های تکراری نوع دو با نرم‏افزار SPSS-22 با مرز استنتاج آماری 0/05p
    کلید واژگان
    صدادرمانی
    روش توماتیس
    کارکرد اجرایی
    نارساخوانی
    مشکلات خواندن
    دانش‏آموز

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Siences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران

    شاپا
    2322-5238
    2345-2730
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2019.34440.1843
    http://jpsr.mums.ac.ir/article_14093.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205484

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب