نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحمانی, نرگسfa_IR
dc.contributor.authorاستکی, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorنیوشا, بهشتهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:45:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:45:04Z
dc.date.available1399-07-09T01:45:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:45:04Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-09en_US
dc.date.submitted1397-06-18fa_IR
dc.identifier.citationرحمانی, نرگس, استکی, مهناز, نیوشا, بهشته. (1398). اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 8(3), 34-44. doi: 10.22038/jpsr.2019.34440.1843fa_IR
dc.identifier.issn2322-5238
dc.identifier.issn2345-2730
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2019.34440.1843
dc.identifier.urihttp://jpsr.mums.ac.ir/article_14093.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205484
dc.description.abstractهدف: در رابطه با ماهیت اختلال نارساخوانی، عقیده بر نقص پیشرفت سلول ‏های مغز در نواحی بینایی و شنوایی می ‏باشد. شواهد قابل توجهی، منشأ عصب‏ شناسی نارساخوانی را تأیید کرده ‏اند، از جمله مداخلات نوین  بر روی گروه کودکان مبتلا به نارساخوانی استفاده از رویکردهایی همچون صدادرمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش بررسی:   این تحقیق از نوع مطالعات شبه ‏تجربی است که برای اجرای آن ابتدا به شیوه نمونه‏گیری در دسترس تعداد 14 نفر از دانش‏آموزانی که در مراجعه به کلینیک ‌های مشاوره و توانبخشی شهر تهران، تشخیص نارساخوانی برای آنان ثبت شده بود، در جریان پژوهش قرارگرفته و به صورت نمونه‏گیری در دسترس و مساوی در دو گروه آزمایش (صدادرمانی به روش Tomatis) و کنترل (فاقد مداخله) قرار گرفتند. مرحله بعد آزمون ‏های رنگ-واژه استروپ، تقویت حافظه فعال اِن بَک (N Back)، آزمون دسته ‌بندی کارت‌ های ویسکانسین (Wisconsin)<span style="font-family: 'B Nazanin';">و آزمون برج لندن (Tower of London)</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"> </span><span style="font-family: 'B Nazanin';">بر روی آزمودنی ‏های</span>  <span style="font-family: 'B Nazanin';">اجرا گذاشته شد</span>. سپس گروه آزمایش در 30 جلسه درمانی به صورت هفته‌ ای3 بار که حدود 2 ساعت به طول انجامید، تحت مداخله قرار گرفتند، در پایان جلسه 30ام و همچنین 1/5 ماه پس از آن، مجدداً آزمودنی‏ ها با آزمون ‏های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمرات به دست آمده به ترتیب به عنوان نمرات پس‏آزمون و پیگیری در نظر گرفته شد. در نهایت داده‏ های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری ‏های تکراری نوع دو با نرم‏افزار SPSS-22 با مرز استنتاج آماری 0/05p<، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‏ ها: نتایج نشان دادند که صدادرمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه انتخابی، انعطاف‏ پذیری شناختی، استدلال انتزاعی، تغییر آمایه، عملکرد شناختی، توانایی برنامه ‏ریزی و سازمان ‏دهی) دانش‏آموزان دارای مشکلات خواندن تاثیرگذار است (0/005p<). نتیجه ‏گیری: بر طبق یافته‏ ها با توجه به سودمندی صدادرمانی بر بهبود عملکرد دانش‏آموزان نارساخوان و نظر به کوتاه ‏مدت بودن این مداخلات و جذاب بودن آن برای کودکان، به نظر می‌ رسد به کارگیری این روش بر اختلالات یادگیری و اختلالات دیگری که ناشی از نقص در کارکردهای اجرایی است می ‏تواند سودمند باشد.fa_IR
dc.format.extent833
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Siencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Paramedical Sciences & Rehabilitationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2019.34440.1843
dc.subjectصدادرمانیfa_IR
dc.subjectروش توماتیسfa_IR
dc.subjectکارکرد اجراییfa_IR
dc.subjectنارساخوانیfa_IR
dc.subjectمشکلات خواندنfa_IR
dc.subjectدانش‏آموزfa_IR
dc.titleاثربخشی صدادرمانی به روش توماتیس بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای مشکلات خواندن در سال تحصیلی 97-1396 تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue3
dc.citation.spage34
dc.citation.epage44
nlai.contributor.orcid0000-0002-2478-9056
nlai.contributor.orcid0000-0002-2478-9056


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد