مشارکت فعّال در مدرسه: تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس
(ندگان)پدیدآور
حسین خانی, محمداله زمانپور, عنایتمرادیانیدیزه رود, سیده خدیجه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش، با هدف تعیین ساختار عاملی و بررسی روایی و اعتبار مقیاس مشارکت فعّال در مدرسه به منظور استفاده پژوهشگران و معلمان در حوزۀ تعلیم و تربیت است.
روش: روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهرری تهران و تعداد شرکتکنندگان 322 نفر بود. که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس 23 سؤالی مشارکت فعال در مدرسۀ وانگ، ویلت و اسکلتس (2011) پاسخ دادند.
یافتهها: تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف چهار مؤلفه شد که تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول آنها را تأیید کرد. تحلیل عامل تأییدی مرتبه دوم نشان داد که این چهار مؤلفه در ذیل دو خرده مقیاس قرار میگیرند.
بحث و نتیجه گیری: در مجموع، مقیاس اصلاح شدۀ مشارکت فعال در مدرسه از روایی و اعتبار مطلوب برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی مشارکت فعال دانشآموزان استفاده کرد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: مشارکت فعّال در مدرسهتحلیل عامل اکتشافی
تحلیل عامل تأییدی
اعتباریابی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادکارشناس ارشد



