| dc.contributor.author | سبحانی, محمدتقی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:42:15Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:42:15Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:42:15Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:42:15Z |  | 
| dc.date.issued | 1995-06-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1374-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-05-16 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-02-26 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | سبحانی, محمدتقی. (1374). عقلگرایی و نصگرایی در کلام اسلامی. نقد و نظر, 1(43), 205-232. doi: 10.22081/jpt.1995.22899 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1062-8952 |  | 
| dc.identifier.issn | 2716-960X |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/jpt.1995.22899 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jpt.isca.ac.ir/article_22899.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204520 |  | 
| dc.description.abstract | چگونگی رویارویی متکلمان اسلامی با مساله عقل و وحی موضوعی است که نویسنده این مقاله به بررسی آن پرداخته و دو سوی افراط و تفریط آن را نشان داده است. <br /> در این مقاله نصگرایی اهل حدیث، عوامل پیدایش عقلگرایی، عقلگرایی در ماتریدیه و غزالی، رویارویی عقلگرایی و نصگرایی در سدههای متاخر، عقلگرایی در شیعه امامیه مورد بحث و بررسی واقع شده است. اگرچه رگههای بحث در سدههای متاخر و معاصر نشان داده شده است، ولی دامنه تحلیل به شش قرن اولیه هجرت متمرکز شده است. <br /> آنچه درپی میآید نگاهی است گذرا به چگونگی رویارویی متکلمان مسلمان با مساله پردامنه «عقل» و «وحی». سخن گفتن از موضوعی چنین گسترده و بس پرپیچ و تاب، آن هم در یک مقالهکوتاه، جرات و جسارت بسیار میخواهد. بویژه آنکه در این زمینه تحقیقات اندکی صورت گرفته و همین نکته مسؤولیت نویسنده را دشوار میسازد. این نوشتار، گذشته از یک گزارش تاریخی، چند پیام اصلی دارد که یادآوری آن را پیشاپیش مناسب میدانم. <br /> چنانکه خواهیم دید، تلاش برای حل مساله عقل و وحی و جمع میان «دینداری» و «خردباوری» از نخستین و مهمترین مشغلههای ذهنی متفکران مسلمان بوده است; خواه آنانکه داوری عقل را در شناخت دین ارج مینهادند و خواه کسانی که دین را در فراسوی دریافتهای عقل مینشاندند و عقل خویش را در فهم دین یکسره معاف میداشتند. به هرحال هر دو نشان دادهاند که سخت دلشمغول این مساله هستند و تا پایان نیز خارخار این پرسش، آرامش اندیشه را بر آنان حرام کرده است. <br /> کشاکش میان عقل و دین چیزی نیست که انسان دردمند آزاده را بسادگی رها سازد. اگر عقل ریشه در گوهر و ذات آدمی دارد، دین نیز با بنیادیترین و نهاییترین حقیقت و دلبستگی انسان پیوند میخورد. دین را در محدوده تنگ تجربه و خرد بشری محبوس کردن همان قدر سادهاندیشی است که عقل را به چند حکم و ضابطه کلی تحویل بردن. از کوششهای فراوان دانشمندان اسلامی در سازش میان عقل و دین، که تنها اندکی را در این مقاله بازگفتهایم، این نکته را میتوان آموخت که تنها با یک حکم کلی و یک راه حل ساده نمیتوان بر این داستان پرماجرا نقطه پایان گذاشت. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 190 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | نقد و نظر | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Naqd Va Nazar | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/jpt.1995.22899 |  | 
| dc.title | عقلگرایی و نصگرایی در کلام اسلامی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | تخصصی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 1 |  | 
| dc.citation.issue | 43 |  | 
| dc.citation.spage | 205 |  | 
| dc.citation.epage | 232 |  |