نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجیمز ترجمه مالک حسینی, ویلیامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:42:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:42:03Z
dc.date.available1399-07-09T01:42:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:42:03Z
dc.date.issued2000-06-21en_US
dc.date.issued1379-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-26en_US
dc.date.submitted1395-07-05fa_IR
dc.identifier.citationجیمز ترجمه مالک حسینی, ویلیام. (1379). تجربه دینى، اصل و منشأ دین. نقد و نظر, 6(2423), 25-43.fa_IR
dc.identifier.issn1062-8952
dc.identifier.issn2716-960X
dc.identifier.urihttp://jpt.isca.ac.ir/article_21028.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204449
dc.description.abstractیلیام جیمز (1842ـ1910)در این نوشتار, ابتدا چهار ویژگى تجربه عرفانى را بیان مى کند و سپس با توسل به تجارب عرفانى سنتهاى گوناگون به توضیح آنها مى پردازد. او نتیجه مى گیرد که اگرچه تجربه عرفانى براى کسانى که این تجربه به آنها دست داده معتبر است, لازم نیست که براى دیگران هم معتبر باشد. با وجود این, او استدلال مى کند که مراتب غیرعرفانى آگاهى (ادراک عقلانى) یگانه واسطه هاى حقیقت نیستند. این امر بویژه در مورد دین که, به عقیده جیمز, خاستگاه عمیق تر آن, احساس است صدق مى کند; روشهاى فلسفى و کلامى فرعى اند و از تجربه دینى نشأت مى گیرند.<br /> فکر مى کنم حقیقتاً مى توان گفت که ریشه و لبّ تجربه شخصى دینى در مراتب عرفانى آگاهى1 قرار دارد; بنابراین, براى ما که در این گفتارها تجربه شخصى را به عنوان موضوع انحصارى پژوهشمان مورد بحث قرار مى دهیم, [بحث از] این مراتب آگاهى باید فصلى اساسى را شکل دهد که سایر فصول, روشنى آن خود را از آن مى گیرندfa_IR
dc.format.extent229
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)fa_IR
dc.relation.ispartofنقد و نظرfa_IR
dc.relation.ispartofNaqd Va Nazaren_US
dc.titleتجربه دینى، اصل و منشأ دینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتخصصیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2423
dc.citation.spage25
dc.citation.epage43


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد