امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد
(ندگان)پدیدآور
رضایی, محمد جعفرنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از مهمترین ابهامات تاریخ کلام امامیه رابطۀ دوره نخست کلام امامیه (مدرسۀ کوفه) با کلام امامیه در مدرسه بغداد در سده چهارم و پنجم است. سرشناسترین متکلم امامیه در دورۀ حضور هشام بن حکم است. در این مقاله سعی شده است تا امتداد جریان فکری وی و پیروانش را تا سده چهارم بررسی شود. در همین راستا در بخش نخست، با پیگیری امتداد شاگردان این جریان فکری به این نتیجه رسیدیم که آراء کلامی این جریان فکری از طریق افرادی مانند یونس بن عبدالرحمن، محمد بن عیسی بن عبید، فضل بن شاذان، ابراهیم بن هاشم، علی بن ابراهیم و کلینی به بغداد منتقل شده است. در بخش دوم نیز بدون توجه به سیر استاد و شاگردی به تأثیر اندیشههای هشام بن حکم در دیگر متکلمان امامیه در این بازۀ زمانی پرداخته شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به مرور از میزان تأثیرگذاری اندیشههای وی کاسته شده و در افرادی مانند سید مرتضی به حداقل (مباحث مربوط به امامت) رسیده است.
کلید واژگان
مدرسۀ کوفههشام بن حکم
جریان فکری هشام بن حکم
متکلمان امامیه
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
پژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت: (پژوهشگاه قرآن و حدیث)شاپا
1062-89522716-960X




