ماهیت انسان معاصر و نیازهاى او از دیدگاه سیدحسین نصر
(ندگان)پدیدآور
صالحی, علیرضانوع مدرک
Textتخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از نظر سیدحسین نصر انسان ماهیت حقیقى ثابت و تغییرناپذیر دارد و تحولات جوامع در طول تاریخ عارضی بوده و آن ماهیت ثابت را تغییر نداده است. با اینحال، نصر تصویر خاصی از انسان سنتى و انسان متجدد ارائه میدهد و انسانشناسى متجدد را متفاوت از انسانشناسی سنتی میداند. بررسى دیدگاه نصر دربارة ویژگىهاى ثابت انسان و ویژگىهاى خاص انسان متجدد، نشان میدهد که او هم برای مجموع انسانها ـ اعم از سنتی و متجدّد ـ و هم بهطور خاص برای انسانهای متجدد نیازهایی چند را برشمرده است. مهمترین این نیازها عبارتاند از: نیاز به ذات قدسی، معرفت مابعدالطبیعی، معنای زندگی، همزیستی مسالمتآمیز، حفظ محیطزیست، علم مقدس، و یکپارچگی شخصیت انسان.
کلید واژگان
سیدحسین نصرماهیت انسان
انسانشناسی
انسان سنتی
انسان متجدد
نیاز
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
Salehi_ali2000@yahoo. comشاپا
1062-89522716-960X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
انسانشناسی فلسفی؛ مدخلی بر انسانشناسی ساحتی (نقد کتاب انسانشناسی فلسفی) حسینی, سید حسین (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2020-09-22)این مقاله به معرفی و نقد کتاب «انسانشناسی فلسفی» اثر «هانس دیرکس» میپردازد. نویسنده در این کتاب به گزینش متونی حاوی دیدگاههای آموزشی در ذیل موضوع بحث پرداخته که عمدتاً بدون تحلیل جامع و نظاممندی عمیقی طرح شدهاند. در ...
 
- 
تحول مفهوم عامل انسان و غیر انسان بر مبنای نظریه ذهن: بررسی چگونگی اسناد باورهای غلط به انسان، خدا، فرشته و جادوگر نیکپور, روشنک؛ جوکار, بهرام (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-06-22)هدف پژوهش حاضر شناخت چگونگی اسناد حالتهای ذهنی، پیشبینی رفتار عاملهای انسان و غیرانسان (خدا، فرشته و جادوگر) و چگونگی تحوّل آنها در کودکان بود. 150 کودک (79 دختر و 71 پسر) 3 تا 7 ساله از مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی شهر ...
 
- 
انسان در جهان یا جهان در انسان«جستاری در خصوص رابطه انسان با جهان از نگاه صدرالمتألهین» سلیمانی, فاطمه (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2015-12-22)فیلسوفان اسلامی در خصوص رابطۀ انسان با جهان بر این باورند که انسان، عالم صغیر است و جهان، انسان کبیر.در این نگاه انسان عصاره و چکیدۀ جهان محسوب میشودوجامعیت او به واسطۀ روح الهی و ملکوتی است که در او دمیده شده ...
 




