اصول صدرایی در معاد جسمانی
(ندگان)پدیدآور
کرمانی, علیرضانوع مدرک
Textتخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
میتوان ملاصدرا را پیشرو در طریقی دانست که با روشی مبتنی بر عقل و شریعت و شهود به بررسی فلسفی آموزههای دینی و از جمله معاد جسمانی پرداخته است. مدعای اصلی ملاصدرا در زمینه معاد جسمانی آن است که انسان موجود در این دنیا همان انسان محشور در آخرت است. او برای اثبات این ادعا اصول چندگانهای ارائه کرده است. پرسش اصلی پیش روی ملاصدرا اینهمانی نفس و بدن است. در نظر او، انسان به بدنی وابسته به نفس که قیام صدوری به نفس دارد در آخرت محشور خواهد شد و از آنجا که این بدن و نفس در طی حرکتی واحد از حقیقت مادی خود به تجرد سیر کردهاند، وحدت آنها در تمامی اطوار حفظ شده است و بدن محشور در آخرت با بدن دنیوی نه مثلیت، بلکه عینیت دارد. در این مقاله به بررسی اصول و مبانی فلسفه صدرائی در باب تبیین معاد جسمانی پرداخته میشود.
کلید واژگان
معادمعاد جسمانی
نفس
بدن مثالی
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)شاپا
1062-89522716-960X




