دوره 4, شماره 14-13: Recent submissions
در حال نمایش موارد 1 - 19 از 19
- 
بهره بانکی همان رباست (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)
 
- 
موسیقی متعالی از نگاهی دیگر (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)
 
- 
توازی علم و اخلاق اجتماعی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)از هنگامی که دیوید هیوم، تجربهگرای مشهور انگلیسی، میان قضایای علمی و اخلاقی خط کشید و این دو حوزه را کاملا متفاوت دانست، اهل تحلیل این نکته را از او آموختند که تنها با ارتکاب یک مغالطه منطقی میتوان قصهای سرود که با ...
 
- 
نقدی بر نسبیت اخلاقی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)
 
- 
تاملی در اقتراح فلسفۀ فقه (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)مجله بسیار وزین و متین نقدونظر که به گمان ما در زمان کنونی، کمنظیر، بلکه بینظیر است، در هر شماره خود درباره یک موضوع علمی، سؤالاتی را مطرح میکند و برای چند تن میفرستد و پس از دریافت جواب، آنها را همراه با تعدادی مقاله ...
 
- 
پژوهشی در ارتباط علم و اخلاق (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)اشاره: (1) در این مقاله، ابتدا به تحلیل سرشت مفاهیم اخلاقی میپردازیم که رکن کلیدی و اساسی زبان اخلاق را تشکیل میدهند. سپس درباره منشا انتزاع و عینیت این مفاهیم و پس از آن در مورد انواع جملات اخلاقی و سرشت و کارکردهای ...
 
- 
اخلاق نسبی است یا مطلق (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)در این نوشتار، کلمه «اخلاق» به معنای سطحی یا محاورهای آن، که اشاره به نوعی آداب و رسوم دارد، به کار نمیرود، بلکه در معنای اصلی و اساسی آن استعمال میشود. اخلاق را میتوان به مثابه الگوی رفتاری که مبتنی بر ارزشهای مطلق ...
 
- 
اخلاق فضیلتمدار* (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)استعمال امروزین «اخلاق فضیلتمدار» (1) به نحوی است که یک دیدگاه را از سایر دیدگاههای موجود در اخلاق تمیز میدهد. اما در فلسفه یونان این تقسیم نامعقول بوده است، بدان جهت که در این فلسفه، که فضیلتیک مزیت (آریته) (2) به شمار ...
 
- 
اخلاق بدون خدا؟ (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)اخلاق بدون خدا ؟
 
- 
پی ریزی اخلاق بر مبنای دین* (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)در پرتو ارتباط عمیق و ستودنی دین و اخلاق، تنها سؤال طبیعی [و بجا] این است که آیا اخلاق نوعی وابستگی ذاتی به دین دارد؟ نشانههای [این وابستگی] زیاد است: هنجارهای اخلاقی بخش عمدهای از آموزههای دینی را تشکیل میدهند; ...
 
- 
آیا غایتهای اخلاقی همان دادههای دینی هستند؟ (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)ناگفته پیداست که بحثهای اخلاقی غیر از مباحثی است که مربوط به فلسفه اخلاق است; و خلط بین این دو مبحث، در بسیاری از موارد موجب اشتباهاتی میگردد. با توجه به این نکته، لازم به تذکر است که موضوع این مقاله، بیشتر در راستای بحث ...
 
- 
دیرینهشناسی اخلاق و سیاست در اسلام (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)«اندیشه اسلامی انتقادی میخواهد اسلام را از عزلت و انزوایی که تاریخ، از سده پنجم یا ششم هجری (یازدهم یا دوازدهم میلادی)، به آن تحمیل کرده بیرون آورد. اسلام نیازمند اندیشهای است که او را از آن ویژگی فریبندهای که گرایش ...
 
- 
تاملی در مفهوم خیر اخلاقی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)یکی از مباحث عمدهای که در بحث عدالت مطرح است آن است که کدام یک از حق و خیر را باید مقدم دانست. در این باره لیبرالها برآنند که حق بر خیر مقدم است، در حالی که نظریات سنتی مربوط به عدالت، خیر را مقدم میدانند. معنای این سخن ...
 
- 
بازگشتبه اخلاق* (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)1. علم... و بنیاد اخلاق یکی از پدیدههایی که در اندیشه اروپایی معاصر و، به تبع آن، اندیشه عربی جلب توجه میکند، اهتمام فزاینده به مساله اخلاق و ارزشهاست. از دو دهه پیش از این، فیلسوفان و اندیشهگران و ...
 
- 
حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه* (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)عقل عملی و عقل نظری قوه عاقله شانش تعقل و فعلیتش فعلیت عاقلیت است; همانگونه که در سایر قوای ظاهری و باطنی، امر بدین منوال است. هم قوه عاقله و هم دیگر قوای موجود در انسان، فقط فعلیتی را میپذیرند که به ...
 
- 
حسن و قبح عقلی* (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)اختلاف اشیاء در میزان عقل همانگونه که امامیه و معتزله، برخلاف اشاعره، معتقدند، حق آن است که افعال نزد عقل یکسان نیستند; یعنی نمیتوان گفت در هیچ یک از افعال خصوصیتی ذاتی یا صفتی حقیقی یا جهتی اعتباری ...
 
- 
زبان اخلاق از دیدگاه توصیهگرایی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1997-12-22)بیشک هر یک از ما واژهها و جملههایی مانند« x (مثل راستگویی) خوب است»،« y (مثل دروغگویی) بد است»، «باید به x عمل کرد» و« x وظیفه است» را به تکرار بر زبان میرانیم. هدف ما از به کارگیری این جملهها چیست و با آنها چه ...
 



