دوره 5, شماره 18-17
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
دفاعپذیری خداباوری
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)در این سخنرانی، که سومین سخنرانی من است، میکوشم تا به معضلات اصلی فلسفه دین بپردازم. از جنگ جهانی دوم تا تقریبا همین اواخر، یعنی طول دوران ظهور فلسفهزبانی که غالبا در اذهان متکلمان با پوزیتیویسم خلط میشد، دوران تاسفباری ...
-
آیا علوم اجتماعی باید از ارزشهای علوم طبیعی تبعیت کند؟
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)چیستی پدیدارهای علوم اجتماعی 1. زمینه تاریخی سیطره روشهای علوم طبیعی بر علوم اجتماعی پیش از این که در اندیشه روششناختی و معرفتشناختی هیک (1) پیرامون علوم اجتماعی کاوش کنیم، بجاستبه عنوان مقدمه، بر زمینه تاریخی و چگونگی ...
-
اقتصاد اسلامی به مثابه علم اجتماعی (*)
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)با توجه به این که درباره بعد روش شناسانه اقتصاد اسلامی تاکنون نوشتههای زیادی به رشته تحریر در نیامده است، لازم استبه مناسبت ترجمه مقاله حاضر، مقدماتی درباره روششناسی علم اقتصاد بیان شود. انجام این امر از دو جنبه و با ...
-
نردبان آسمان کاربرد شهود عقلانی در دینشناسی
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)آشتی دادن عقل و وحی، همنشین کردن آسمان و زمین، و درک پیام ملکوت با خرد طبیعی آدمی، دغدغه همیشگی متفکران دیندار بوده است. گروهی با اصالتبخشیدن به عقل، کوشیدهاند پیام وحی را با پیمانه خرد خرد آدمی بپیمایند و در آنجا که آن ...
-
نگاهی از منظر فلسفی به مساله گفتگو میان تمدنها
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
-
جریان اسلامیکردن رشته اقتصاد در دانشگاههای ایران
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)مقاله حاضر مطالب بسیاری در زمینه شکلگیری علم اقتصاد در دانشگاهها و نیز اقتصاد اسلامی دارد که جای تامل فراوان دارد. تفصیل مطلب از حوصله این اشاره خارج است; اما یادآوری دو نکته شاید ضروری باشد. 1. اصطلاح «اقتصاد ...
-
میان شرق و غرب (*)
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)گفتهاند که عیبهای مشخص غرب متجدد عبارتند از: اصالت عقل استدلالی (1) ، مادهگرایی (2) و احساساتگرایی (3) . به حکم اصالت عقل استدلالی، عقل استدلالی، به تنهایی، همه معرفت را پدید میآورد; به حکم مادهگرایی، فقط ماده به زندگی ...
-
تجدد و تجددگرایی؛ لوازم جامعهشناسانه آن برای دین
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)برای فهم تجدد و جامعه متجدد، ضروری است که روند تجددگرایی را پیگیری کنیم; زیرا تجدد محصول نهایی آن جریان است. با این دریافت نخستین میتوان به فرهنگ تجدد نگاهی افکند و آن را چنین تعریف کرد: قلمرو ارزشهای انسانی، و بنابراین ...
-
پاسخهای مکتب کاتولیک به تجدد
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)واژه «تجدد» modernity یکی از واژههای چترگونه است که میتواند معانی متعدد و حتی گوناگون را در برداشته باشد. آن گونه که اخیرا در کتابی از لویی دوپره Luis dupre با نام گذار به تجدد (1) Passage to modernity آمده است، «تجدد ...
-
نظریههای بهره و ربا
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)جله وزین «نقدونظر» در شماره 12 خود، با چاپ مقالهای تحت عنوان «تفاوت ربا و بهره بانکی» از جناب آقای دکتر موسی غنینژاد، زمینه را برای گفتگویی علمی پیرامون یکی از موضوعات مهم اقتصادی فراهم نمود. نویسنده مقاله با ارائه ...
-
دین و بحران زیست محیطی (*) دیدگاههای آیین هندو و اسلام
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)مهمترین موضوع در همهزمانها و مکانها موضوعی است که به جهان معنویت مربوط باشد; چراکه انسان و کیهان از آن جهان منشا میگیرند و به آن باز میگردند. اما در سطح وضعیتبشر، به گونهای که اکنون وجود دارد; برای بقای کل نظام طبیعت ...
-
ارزش سنت و جذبه عدالت در توارث همسران
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)قانون مدنی میراثی از حقوق کهن است و به دلیل ریشه قدیمی خود، بر مفهوم «خانوادهگسترده» تکیه دارد; خانوادهای که نسلهای پیاپی در آن پیوند و ارتباط دارند و ستون نسلها و حاشیه و اطراف آن از هم ارث میبرند. این گروه اجتماعی ...
-
دین و تجدد
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)تجربهای که مسیحیت در غرب از مدرنیته دارد با تجربه ما یکی نیست; البته ما چیزهایی در باب آزمایش غربی در گزارشهای تاریخی و در آثار کلامی و فلسفی و کتابهای علوم اجتماعی خواندهایم. غرب نیز از وضع ما بیخبر نیست، ولی درد ما ...



