دوره 5, شماره 18-17

 

ارسال های اخیر

  • دفاع‌پذیری خداباوری 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    در این سخنرانی، که سومین سخنرانی من است، می‏کوشم تا به معضلات اصلی فلسفه دین بپردازم. از جنگ جهانی دوم تا تقریبا همین اواخر، یعنی طول دوران ظهور فلسفه‏زبانی که غالبا در اذهان متکلمان با پوزیتیویسم خلط می‏شد، دوران تاسف‏باری ...

  • آیا علوم اجتماعی باید از ارزش‌های علوم طبیعی تبعیت کند؟ 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    چیستی پدیدارهای علوم اجتماعی 1. زمینه تاریخی سیطره روشهای علوم طبیعی بر علوم اجتماعی پیش از این که در اندیشه روش‏شناختی و معرفت‏شناختی هیک (1) پیرامون علوم اجتماعی کاوش کنیم، بجاست‏به عنوان مقدمه، بر زمینه تاریخی و چگونگی ...

  • اقتصاد اسلامی به مثابه علم اجتماعی (*) 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    با توجه به این که درباره بعد روش شناسانه اقتصاد اسلامی تاکنون نوشته‏های زیادی به رشته تحریر در نیامده است، لازم است‏به مناسبت ترجمه مقاله حاضر، مقدماتی درباره روش‏شناسی علم اقتصاد بیان شود. انجام این امر از دو جنبه و با ...

  • نردبان آسمان کاربرد شهود عقلانی در دین‌شناسی 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    آشتی دادن عقل و وحی، همنشین کردن آسمان و زمین، و درک پیام ملکوت با خرد طبیعی آدمی، دغدغه همیشگی متفکران دیندار بوده است. گروهی با اصالت‏بخشیدن به عقل، کوشیده‏اند پیام وحی را با پیمانه خرد خرد آدمی بپیمایند و در آنجا که آن ...

  • نگاهی از منظر فلسفی به مساله گفتگو میان تمدن‌ها 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)

  • جریان اسلامی‌کردن رشته اقتصاد در دانشگاه‌های ایران 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    مقاله حاضر مطالب بسیاری در زمینه شکل‏گیری علم اقتصاد در دانشگاهها و نیز اقتصاد اسلامی دارد که جای تامل فراوان دارد. تفصیل مطلب از حوصله این اشاره خارج است; اما یادآوری دو نکته شاید ضروری باشد. 1. اصطلاح «اقتصاد ...

  • میان شرق و غرب (*) 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    گفته‏اند که عیبهای مشخص غرب متجدد عبارتند از: اصالت عقل استدلالی (1) ، ماده‏گرایی (2) و احساسات‏گرایی (3) . به حکم اصالت عقل استدلالی، عقل استدلالی، به تنهایی، همه معرفت را پدید می‏آورد; به حکم ماده‏گرایی، فقط ماده به زندگی ...

  • تجدد و تجددگرایی؛ لوازم جامعه‌شناسانه آن برای دین 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    برای فهم تجدد و جامعه متجدد، ضروری است که روند تجددگرایی را پی‏گیری کنیم; زیرا تجدد محصول نهایی آن جریان است. با این دریافت نخستین می‏توان به فرهنگ تجدد نگاهی افکند و آن را چنین تعریف کرد: قلمرو ارزشهای انسانی، و بنابراین ...

  • پاسخ‌های مکتب کاتولیک به تجدد 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    واژه «تجدد» modernity یکی از واژه‏های چترگونه است که می‏تواند معانی متعدد و حتی گوناگون را در برداشته باشد. آن گونه که اخیرا در کتابی از لویی دوپره Luis dupre با نام گذار به تجدد (1) Passage to modernity آمده است، «تجدد ...

  • نظریه‌های بهره و ربا 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    جله وزین «نقدونظر» در شماره 12 خود، با چاپ مقاله‏ای تحت عنوان «تفاوت ربا و بهره بانکی‏» از جناب آقای دکتر موسی غنی‏نژاد، زمینه را برای گفتگویی علمی پیرامون یکی از موضوعات مهم اقتصادی فراهم نمود. نویسنده مقاله با ارائه ...

  • دین و بحران زیست محیطی (*) دیدگاه‌های آیین هندو و اسلام 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    مهم‏ترین موضوع در همه‏زمانها و مکانها موضوعی است که به جهان معنویت مربوط باشد; چراکه انسان و کیهان از آن جهان منشا می‏گیرند و به آن باز می‏گردند. اما در سطح وضعیت‏بشر، به گونه‏ای که اکنون وجود دارد; برای بقای کل نظام طبیعت ...

  • ارزش سنت و جذبه عدالت در توارث همسران 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    قانون مدنی میراثی از حقوق کهن است و به دلیل ریشه قدیمی خود، بر مفهوم «خانواده‏گسترده‏» تکیه دارد; خانواده‏ای که نسلهای پیاپی در آن پیوند و ارتباط دارند و ستون نسلها و حاشیه و اطراف آن از هم ارث می‏برند. این گروه اجتماعی ...

  • دین و تجدد 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1998-12-22)
    تجربه‏ای که مسیحیت در غرب از مدرنیته دارد با تجربه ما یکی نیست; البته ما چیزهایی در باب آزمایش غربی در گزارشهای تاریخی و در آثار کلامی و فلسفی و کتابهای علوم اجتماعی خوانده‏ایم. غرب نیز از وضع ما بی‏خبر نیست، ولی درد ما ...