دوره 7, شماره 28-27
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
هرمن وایل و یگانگى معرفت
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)جان آرچیبالد ویلر در سال 1933 از دانشگاه جان هاپکینز (فقط با درجه دکترا) فارغ التحصیل شد. وى استاد بازنشسته (کرسى ژوزف هنرى) فیزیک در دانشگاه پرینستون، استاد (کرسى اشپل اسمیت) فیزیک دانشگاه تگزاس، جانشین معاون انجمن فلسفه ...
-
در باب شهودهاى عرفانى بهعنوان سرچشمههاى معرفت
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)متکلمان حوزه سنت کاتولیک عموماً میان آنچه گاهى از آن به مکاشفه خاص1 تعبیر مى شود با مکاشفه عام فرق مى گذارند; یعنى بین ارسال یک پیام فرستاده شده به فرد خاصى از طریق شهود عرفانى یا شیوه بیانى خاص2، و حقیقت عمده اى که براى ...
-
ماهیت و وظیفه عقل در فقه شیعه
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)مقاله حاضر، گستره وسیعى از آراء و سخنان فقیهان شیعه را در بر مى گیرد. با این همه، نباید آن را تنها گزارش تاریخى ساده اى درباره جایگاه عقل دانست، بلکه مقصود آن ارائه تصویرى، هرچند اجمالى، از زمینه (تأویل) است. هدف ...
-
وجه انسانمدار؛ رویکرد شیعى
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)بدون تردید مسئله امامت و مفهوم آن، مقوِّم اصلى نگرش یا رویکرد شیعى به دین اسلام است. البته تفاوتهاى فلسفى، کلامى، تفسیرى، روایى، فقهى و… فراوانى هم بین مذهب تشیع و سایر نحله هاى اسلامى وجود دارد; اما اولاً، این نحله ها با ...
-
تعبیر تجربه ذِن
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)فلسفه آیین بوداى ذِن همان فلسفه مَهایانه آیین بودا است; زیرا چیزى بیش از توسعه آن نیست. اما این توسعه در میان مردمى رخ داد که روان شناسى یا جان شان تا حد زیادى متفاوت از جان هندى بود، که آیین بودا را نتیجه داد. آیین بودا، ...
-
ارزشِ باورِ دینیِ عقلانى
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)[مدعاى ما در این نوشتار این است که] تنها نوع عقلانیت در باور که مى توان بشر را مسئول تلاش در راه آن دانست، عقلانیتِ3 است. زیرا تنها این نوع از عقلانیت است که تحت اراده بشر قرار دارد. استدلال من این است که گرچه بشر نمى تواند ...
-
معقولیت علمى؛ صورتمند یا غیر صورتمند؟
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)در حال حاضر در باب معقولیت علمى، که مسئله محورى فلسفه علم است ـ البته اگر با کل فلسفه علم یکى دانسته نشود ـ دو موضع افراطى، در کنار مواضع بسیار نادر میان آنها، وجود دارد. تلقى استاندارد از معقولیت علمى، چنانکه توسط پوزیتیویسم ...
-
توجیه اعتقاد به آموزههاى رمزى مسیحیت از دیدگاه لایب نیتز
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)اعتقاد به آنچه اصطلاحاً آموزه هاى رمزى مسیحیت نام گرفته است، یکى از اصول اساسى مسیحیت است. واژه Mysteries [=اسرار یا آموزه هاى رمزى] دقیقاً شامل دو آموزه (تجسّد) و (تثلیث) است که به توصیف ذات خداى مسیحیان مى پردازد. با این ...
-
معرفتشناسى و باور دینى
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)در این نوشته مى خواهم به یکى از غامض ترین مشکلات فلسفى در طول تاریخ فلسفه، یعنى معرفت شناسى باور دینى، بپردازم; هم به خاطر اهمیت خود این موضوع و هم به عنوان نمونه اى از چگونگى کاربرد جنبه هاى مختلف نظریه معرفت درباره موضوعى ...
-
در باب ایمان و عقل، و ساحتهاى متمایز آنها
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)1. قبلاً نشان داده شد که: الف) ما در آنجا که طالب تصوّراتیم اضطراراً جاهلیم، و طالب همه اصناف علم. ب) در آنجا که طالب براهینیم جاهلیم، و طالب علم عقلى. ج) مادام که طالبِ تصوّراتِ خاصِّ واضح و قطعى ایم طالب قطع و علم قطعى ...
-
دیندارى معرفتشناسانه جان لاک: عقل شمع پروردگار است
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 2001-06-22)نه تنها اندیشه جان لاک، متکوّن از اعتقاد مسیحى است، بلکه در نوشته هاى او راجع به سیاست و معرفت شناسى [نیز]، به طور پراکنده اشاراتى وجود دارد که نشان مى دهد نتیجه گیریهایش در باب این مسائل، تا چه اندازه ناگزیر از ادغام در ...



