جایگاه نقد سندی و متنی روایات بطن قرآن (موردکاوی روایات ذیل آیه هفتم سورۀ حجرات)
(ندگان)پدیدآور
مولوی, محمدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ذیل آیۀ هفتم سورۀ حجرات: «... وَاعْلَمُواْ أَنَّ فِیکمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یطِیعُکمُْ فىِ کثِیرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لَکنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیکمُ الْایمَانَ وَ زَینَهُ فىِ قُلُوبِکمُْ وَ کرَّهَ إِلَیکمُ الْکفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ أُوْلَئک هُمُ الرَّاشِدُون» روایتی به دو طریق وجود دارد که یکی را کلینی در کتاب «کافی» آورده و دیگری در تفسیر منسوب به علیبن ابراهیم قمی ذکر شده است و در آن مقصود از کلمۀ «ایمان» در آیۀ مزبور، حضرت علی (ع) و مقصود از «کفر»، «فسوق» و «عصیان»، خلفا دانسته شده است. چون در برخورد با اینگونه روایات که ناظر به معانی بطنی و تأویلی آیات قرآن هستند، باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد تا مبادا روایت ناصحیحی به معصومان (ع) نسبت داده شود یا روایتی که بهطور یقینی از معصوم (ع) صادر شده است، از روی بیدقتی و عدم تحقیق و تفحص لازم طرد شود، در این مقاله در صددیم نشان دهیم که علاوه بر نقد متنی، شاید نقد سندی اینگونه روایات نیز در تشخیص روایات صحیح از غیر آن کارساز باشد. از اینرو، در این پژوهش پس از مشخص کردن استنادات روایت، به کاوش در رجال سندها پرداختهایم و نشان داده شده که سند این روایت بهدلیل وجود برخی غالیان مشهور در آن ضعیف است. سپس، محتوا و دلالت روایت با بهرهگیری از معیارهای نقد محتوایی بررسی و مشخص شده که از حیث محتوا نیز این روایت در چالش جدی با برخی از دیگر روایات و سیرۀ عملی اهل بیت (ع) است.
کلید واژگان
ایمانبطن
تأویل
روایات تفسیری
سورۀ حجرات
عصیان
فسوق
کفر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینشاپا
2383-31572383-3165




