مرور دوره 2, شماره 4 بر اساس عنوان

  • مفهوم‌شناسی واژۀ «شعر» و «شاعر» در قرآن کریم 

    طیب حسینی, سید محمود؛ شریفی نسب, حامد (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-12-22)
    نسبت دادن اتهام «شعر» به قرآن کریم و اتهام «شاعر» بودن به پیامبر اکرم (ص) از جمله اتهاماتی بود که مشرکان مطرح کردند تا به این طریق، الهی بودن قرآن را انکار کنند و به‌دنبال آن رسالت پیامبر (ص) را زیر سؤال ببرند. هرچند در ...

  • مقارنه دیدگاه ها در گستره عصمت گفتاری رسول خدا با محوریت آیات نخست سوره نجم 

    شاکر, محمدتقی؛ جمالی زواره, زهره (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-12-22)
    شرط اصلی تحقق رسالت، عصمت انسان منتخب بوده که این اندیشه از دیدگاه قرآن نیز ضروری دانسته شده است. در اثبات عصمت انبیا (ع) علاوه بر دلایل عقلی، از دلایل نقلی نیز بهره گرفته‌اند. مسئلۀ پسین در حوزۀ عصمت، بررسی نگاه آموزه‌های ...

  • نظریۀ عدم اشتراک لفظی معنای عبادت در قرآن 

    نجارزادگان, فتح الله؛ کیوان نژاد, نجمه (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-12-22)
    اغلب مفسران عبادت در قرآن را مشترک لفظی دانسته‌اند. در حالی‌که گوهر معنایی عبادت در لغت، خضوع بوده و خضوع در مقابل کسی یا چیزی به‌عنوان رب بودن او، عبادت اوست. این معنا همۀ کاربردهای قرآنی این ماده را پوشش می‌دهد. بنابراین ...

  • نگاهی به آیات فقهی معابد اهل کتاب 

    رحیمی, مرتضی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-12-22)
    گرچه اسلام همۀ احکام مساجد را بر معابد جاری نمی‌کند، در بسیاری از موارد معابد اهل کتاب را به دیدۀ مساجد می‌نگرد، از همین‌رو نماز خواندن مسلمان در معابد اهل کتاب را صحیح می‌داند. توصیۀ قرآن به بزرگداشت و تعظیم شعائر خداوند، ...

  • گسترۀ معنایی آیۀ «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» با رویکردی فقهی از منظر مفسران فریقین 

    سروی, فاطمه؛ دیاری بیدگلی, محمد تقی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2015-12-22)
    اخلاق بسترساز روابط اجتماعی است، به‌نحوی که در نبود آن جامعه دچار گسست و شکست روحی و روانی می‌شود. نمی‌توان بین فقه و اخلاق جدایی قائل شد؛ حکم شرعی، تشریعی است از جانب خداوند برای تنظیم زندگی انسان اعم از اینکه به افعال، ...