مرور دوره 3, 9-10 بر اساس موضوع "المیزان"
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
بررسی های موضوعی و روایی در المیزان (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1997-07-23)چگونگى کاربرد روش تفسیر ترتیبى - موضوعى در "المیزان" است. نویسنده، با گذرى بر پیشینه تاریخى تفسیر موضوعى و بالندگى آن در قرن چهاردهم و اشارهاى به روشهاى مختلف کاوشهاى موضوعى، به چگونگى استفاده علامه از شیوه تفسیر موضوعى ...
 
- 
تأویل از دیدگاه علامه طباطبایی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1997-07-23)این متن در پی بررسى و نقد دیدگاه علامه طباطبایى درباره "تأویل" است. نویسنده پس از توضیح معنى لغوى تأویل، موارد استعمال چهارگانه آن را در قرآن و کلام سلف برمىشمارد که عبارتند از: توجیه متشابه، تعبیر رؤیا، عاقبت امر و ...
 
- 
جایگاه سیاق در المیزان (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1997-07-23)جایگاه و نقش "سیاق" در تفسیر "المیزان" اثر علامه طباطبایى مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده، سیاق را یکى از ویژگىهاى مهمّ تفسیر المیزان دانسته است. "سیاق" در اصطلاح اهل ادب به طرز جملهبندى که برگرفته از چینش و نظم خاص ...
 
- 
جستارهای ادبی در المیزان (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1997-07-23)گزارش بخشى از دقتها و کنکاشهاى "المیزان" درمیدان مباحث لغوى و بلاغى است. نویسنده بر این باور است که پرداختهاى ادبى در المیزان چشمگیر است، در کنار مراجعه به منابع لغوى از قبیل صحاحاللغه، مفردات راغب و... . علامه براى ...
 
- 
علم و دین از منظر علامه طباطبایی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1997-07-23)محورهاى دین و تاریخ علم، دین و روشهاى علم و دین و نظریههاى علم از نگاه علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مورد بررسى قرار گرفته است. تلاش براى زدودن ناسازگارى علم و دین از گذشته رواج داشته است. سنتگرایان معصومیّت انجیل ...
 
- 
پیش فهم های علامه در تفسیر المیزان (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1997-07-23)برخى از پیشفهمهاى علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نویسنده در آغاز با طرح این پرسش که آیا فهم قرآن براى همه میسّر است و ظواهر براى همه حجت است یا خیر؟ نظریه علامه را در رابطه با آن ...
 



