مراقبه درنهج البلاغه
(ندگان)پدیدآور
رنجبر, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مراقبه از ریشهی رقب در لغت به معنای گردن است. با توجه به این که انسان در نظارت عمیق و همه جانبه گردن خود را به حالت کشیده نگه میدارد فلذا برای نظارت خدا بر انسان و نظارت انسان بر اعمال و حالات خویش و همنوع خویش مراقبت گفته میشود. مراقبت خدا بر انسان و انسان بر خود یک وجه اشتراکی در خصوص تکامل روحی و اخلاقی انسان دارد. ولی فرق نظارت خدا بر انسان با نظارت انسان بر خویش از این جهت است که مراقبت و نظارت خداوند همه جانبه بوده و هیچ نقص، کاستی و اشتباه ندارد. نتیجه این نظارت به خود خداوند برنمیگردد. مراقبت انسان بر حالات و رفتار خویش به وسعت مراقبت خداوند نمیرسد و احتمال دارد که همراه با غفلت نیز باشد. در این تحقیق ابعاد موضوعات فوق و همچنین اقسام مراقبت از دیدگاه امام علی(ع) بررسی شده است.
کلید واژگان
امام علی (ع)مراقبه
نهج البلاغه
نظارت خدا
نظارت انسان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تبریزشاپا
2008_94302588-4956




