معناشناسی خلود در جهنم بر محور هم نشینی
(ندگان)پدیدآور
حاجی شرفی, رضوانفقهی زاده, عبدالهادیامین ناجی, محمد هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شبکه معنایی واژ گان خلود89 بار درفرآن آمده که 41 بار در مورد بهشتیان و 38 بار در مورد جهنمان است . 28 بار آن در مورد کفارمعاند و10 باردر باره گنهکاران دین دار است .با کمک دانش معناشناسی و ادبیات عرب و واژگان همنشین با خلود به این نتیجه رسیده ایم که که اولا خلود یک مفهوم فرازمانی است .چون مربوط به جهان آخرت است و زمان مربوط به دنیاست .ثانیا خلود در ادب عربی به دو معنای واقعی یعنی جاودانگی ومعنای نسبی که همان معنای لغوی ( مدت طولانی) است ..ثالثا با بررسی های به عمل آمده اکثریت گنهکاران خلودشان نسبی است وبعداز پاکسازی از جهنم و عذاب نجات می یابند اما اقلیتی که استحقاق خلود واقعی را دارند ،نفسشان زنگار زده و تمام چرک و تباهی و فساد را در درون خود فرو برده اندو سیاه وعین گناه شده و عذابهای دوزخ آنها را تطهیر نکرده ،درجهنم باقی می مانند وخلودشان واقعی و جاودانه است.
کلید واژگان
. کلید واژه ها:خلودجهنم
معناشناسی
همنشینی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)سازمان پدید آورنده
مربی دانشگاه آزاد اسلامی دزفولاستاد دانشگاه تهران
استاد دانشگاه پیام نور تهران




