• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
    • دوره 01, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی
    • دوره 01, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تطبیقی فلسفه تربیتی عطار نیشابوری و افلوطین

    (ندگان)پدیدآور
    شریف زاده, حکیمه الساداتپیروز, غلام رضانوروز, مهدیباقری, سیده فاطمه صغری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    388.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    عطار، از بزرگان عرفان و تصوف اسلامی و افلوطین، از فیلسوفان عارف مسلک نو افلاطونی می‌باشند. در این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی دیدگاه‌های فلسفی عطار و افلوطین در زمینۀ جهان‌شناسی و انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی مطرح و دلالتهای تربیتی آن استنباط و استخراج می‌گردد، سپس شباهتها و تفاوتهای دو دیدگاه در زمینه‌های فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در هر دو دیدگاه جهان، فرع و خداوند اصل می‌باشد و انسان باید برای رسیدن به این اصل تلاش کند. از نظر هر دو اندیشمند کمالات و فضیلت روحی در انسان موجب برتری و امتیاز او بر دیگر موجودات است، لذا تلاش عمدۀ آدمی باید در جهت کسب فضایل روحی باشد. در زمینۀ معرفت‌شناسی، عطار معرفت شهودی و علم حضوری را مقدم بر علوم دیگر می‌داند، در حالی که در دیدگاه افلوطین، معرفت عقلانی و استدلالی جایگاهی والا دارد، اگرچه او نیز در نهایت برای وصول و یگانگی با احد به راه شهودی و حضور قلب متوسل می‌شود. هدف تربیت در دو دیدگاه، رسیدن آدمی به قرب الهی و کمال نفس و متخلق شدن به اخلاق الهی است. مربی خودساخته و آراسته به فضائل اخلاقی باید متربی را در طی مراحل تربیت جهت رسیدن به هدف غایی تربیت، یاری رساند. اصل اعتدال به عنوان اصل مهم تربیتی مشترک و روش تزکیۀ نفس از روشهای مشابه تربیتی در دو دیدگاه به شمار می‌رود. تفاوت مهم دو دیدگاه، در وابستگی و عدم وابستگی به دین و شریعت است. از نظر عطار، متربی باید برای رسیدن به کمال نهایی با راهنمایی مربی و در جهت دین و شریعت مراحل سلوک را طی کند ولی در دیدگاه افلوطین این سلوک بدون وابستگی به دین و با هدایت فیلسوف می‌باشد.
    کلید واژگان
    عطار
    افلوطین
    عرفان
    معرفت شهودی
    فلسفۀ تربیتی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
    سازمان پدید آورنده
    هیئت علمی دانشگاه مازندران
    هیئت علمی دانشگاه مازندران
    هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
    دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران

    URI
    http://jrla.isca.ac.ir/article_155.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/200818

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب