دوره 01, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • بازتاب زیبایی شناختی و جامعه شناختی آیات و احادیث در شعر بهار 

    محسنی, مرتضی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    فرهنگ جامعۀ ایرانی به عنوان فرهنگی شرقی در درازنای تاریخ حیات اجتماعی‌اش، فرهنگی دینی بوده است. ایرانیان نیز در دوره‌های مختلف به ویژ ه پس از اسلا م با تمسک به متون دینی به برساختن باورهای خود روی آوردند. ملک‌الشعرای بهار ...

  • سنت جهانی دفاع از شعر و بررسی دیدگاه های عبدالقادر جرجانی در کتاب دلائل الإعجاز فی القرآن 

    قائمی, فرزاد (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    یکی از سنتهای ادبی مهم در نقد ادبی، از دیرباز، پاسخهایی بوده است که مدافعان شعر در برابر انتقادات منتقدان ابراز داشته‌اند. در تاریخ ادبیات غرب، این انتقادها با افلاطون، و دفاعیه‌ها از آن نیز، با ارسطو آغاز می‌شود. در دورۀ ...

  • بررسی نماز در قرائتهای عرفانی در گسترۀ ادبیات فارسی 

    سلیمانیان, حمیدرضا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    در فرهنگ و تمدّن اسلامی به واسطۀ تعدّد و تنوّع نظامها و مکاتب شناختی، حوزه‌های گوناگونی چون فقه، کلام، فلسفه، عرفان مجال ظهور یافت. گرچه مهمترین خاستگاه معارفِ عرفانی، شریعت است، به نظر می‌رسد در مبانی نظری و عملی، تفاوتی ...

  • رثای حسینی در اشعار عربی قرن سوم 

    مشایخی, حمیدرضا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    ورود حماسۀ کربلا به حیطة شعر و ادبیات یکی از عوامل ماندگاری و پایایی آن به شمار می‌آید، زیرا قالب تأثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه، میان دلها و عاطفه‌ها از یک سو و حادثۀ عاشورا  از سوی دیگر پیوند زد و احساس غم، حسرت و خشم را ...

  • امام زمان (ع)، نوستالوژی آینده گرا در اشعار سلمان هراتی 

    غنی پور ملکشاه, احمد؛ عبادی جم خانه, رضا؛ خوشه چرخ, علی اصغر (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    نوستالوژی nostalgia را می‌توان به طور خلاصه، یک احساس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشیا، اشخاص و موقعیتّ گذشته تعریف کرد. احساس نوستالوژی از نظر روا نشناسان، نتیجة حسرت بر گذشته، یادآوری خاطرات کودکی و نوجوانی، احساس غربت، ...

  • تحلیل چندصدایی در قرآن کریم براساس نظریه منطق مکالمه میخاییل باختین 

    پیروز, غلام‌رضا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    میخاییل باختین یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان قرن بیستم، مفاهیم کلیدی گفت وگو و چندآوایی را در عرصۀ رویکردهای زبانی و ادبی ارائه کرده است. نظریه‌های باختین بر مفهوم دیالوگ استوار است که از نظر وی از سه عنصر تشکیل می‌شود: ...

  • زبان‌شناسی مفهوم متن در قرآن کریم 

    شمس آبادی, حسین؛ مولوی نافچی, اصغر (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    گرچه سخن دربارۀ اعجاز قرآنی و بلاغت آن از دیدگاه زبانشناسی بسیار است، اما در این جستار می‌کوشیم تا به حقیقت این اعجاز و جایگاه قرآن کریم در زبان و اعجاز گفتاری آن بپردازیم و بر این نکته تأکید ورزیم که آدمی می‌تواند تنها ...

  • بینامتنیت قرآنی در صحیفه سجادیه 

    اقبالی, عباس؛ حسن خانی, فاطمه (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    دعا، تبلور استمداد از سرچشمة فیض و پاسخ به یکی از اساسی‌ترین نیازهای متعالی بشر است و هر انسانی فارغ از کیش و آیینی خاص و به فراخور شخصیت و رویکردهای فکری خود به آن تمسک می‌جوید. سابقة دعا در ادب عربی و جایگاه آن در ادب و ...

  • بن مایه های ادبیات مقاومت در قرآن 

    میرقادری, سید فضل الله؛ کیانی, حسین (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    مقاومت از اصول اولیۀ زندگی بشری است که انسان بدون بهره‌مندی از آن هرگز قادر به زندگی نخواهد بود. قرآن آن را واجب شرعی و ضرورت بشری می‌داند که فقدان آن، موجب فساد در زمین خواهد شد. ادبیات مقاومت که به دنبال همین ضرورت به ...

  • عناصر ادبی و هنری در داستان یوسف (ع) از نگاه سید قطب 

    پروینی, خلیل؛ امینی, یحیی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم), 2012-08-22)
    داستان یوسف (ع) در قرآن بر خلاف سایر داستانهای پیامبران تنها داستانی است که یکجا و به صورتی تقریبا مفصل و کامل بیان شده و این امر مفسران، ادیبان و ناقدان بزرگ چون سید قطب را که کتاب التصویر الفنی او نقطۀ عطفی در مطالعات ...