| dc.contributor.author | خوب بین خوش نظر, سید رحیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | آبسالان, محب علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عریانیان چعبی, الهام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:30:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:30:39Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:30:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:30:39Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-12-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-09-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خوب بین خوش نظر, سید رحیم, آبسالان, محب علی, عریانیان چعبی, الهام. (1397). تأثیر درشنههای سه گانهی هند در آفرینش هنری. مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی, 3(3), 45-68. doi: 10.22111/jrm.2019.5068 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5195 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/jrm.2019.5068 | |
| dc.identifier.uri | https://jrm.usb.ac.ir/article_5068.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/200563 | |
| dc.description.abstract | <br /> <br /> <br /> <br /> درشنه ها تعالیم هستی شناسانهی خود را بر مبنای مشاهدهی باطنی قرار داده اند، هنرمند از طریق تلاشهای باطنی در صدد تجسّم بخشیدن صور ذهنی است. او سعی می نماید تا نه تنها به بیداری خود کمک کند، بلکه موجب تفسیر صوری شود که مشاهده کنندگان را به فهم برهما نزدیک کند. هنرمند چگونه به خلق اثر هنری دست می زند؟ چه مراحلی را باید برای دستیابی هنرش طی نماید؟ درشنه های سانکهیه، یگه و ودانته با روش عملی و نظری راه دست یافتن به هنر قدسی را بیان می کنند. سانکهیه با بیان نظم موسیقیائی عالم که با پوروشه و پرکریتی ارتباط دارد و اینکه عناصر پرکریتی موجودیّت کائنات را تشکیل می دهند؛ به آفرینش هنری دست می زند. یگه به هنرمند روش سه گانهای را ارائه می دهد که به عمق اشیاء و موجب تجسّمی از برهما میگردد. درشنه ودانته به هنرمند گذشتن از چهار مرحلهی فریبندهی ظواهر را می آموزد تا پس از عبور از کثرات به خلق هنر آسمانی برسد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Comparative Study of Religions and Mysticism | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/jrm.2019.5068 | |
| dc.subject | هنر هندو | fa_IR |
| dc.subject | آفرینش هنری | fa_IR |
| dc.subject | درشنه | fa_IR |
| dc.subject | سانکهیه | fa_IR |
| dc.subject | یُگه | fa_IR |
| dc.subject | ودانته | fa_IR |
| dc.title | تأثیر درشنههای سه گانهی هند در آفرینش هنری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیارگروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 68 | |