تأثیر درشنههای سه گانهی هند در آفرینش هنری
(ندگان)پدیدآور
خوب بین خوش نظر, سید رحیمآبسالان, محب علیعریانیان چعبی, الهام
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درشنه ها تعالیم هستی شناسانهی خود را بر مبنای مشاهدهی باطنی قرار داده اند، هنرمند از طریق تلاشهای باطنی در صدد تجسّم بخشیدن صور ذهنی است. او سعی می نماید تا نه تنها به بیداری خود کمک کند، بلکه موجب تفسیر صوری شود که مشاهده کنندگان را به فهم برهما نزدیک کند. هنرمند چگونه به خلق اثر هنری دست می زند؟ چه مراحلی را باید برای دستیابی هنرش طی نماید؟ درشنه های سانکهیه، یگه و ودانته با روش عملی و نظری راه دست یافتن به هنر قدسی را بیان می کنند. سانکهیه با بیان نظم موسیقیائی عالم که با پوروشه و پرکریتی ارتباط دارد و اینکه عناصر پرکریتی موجودیّت کائنات را تشکیل می دهند؛ به آفرینش هنری دست می زند. یگه به هنرمند روش سه گانهای را ارائه می دهد که به عمق اشیاء و موجب تجسّمی از برهما میگردد. درشنه ودانته به هنرمند گذشتن از چهار مرحلهی فریبندهی ظواهر را می آموزد تا پس از عبور از کثرات به خلق هنر آسمانی برسد.
کلید واژگان
هنر هندوآفرینش هنری
درشنه
سانکهیه
یُگه
ودانته
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
استادیار پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستاندانشیارگروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان



