مرور پژوهش های نثر و نظم فارسی بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 48

  • عشق و تغزل بن مایه اصلی شعر حمید مصدق 

    تشکری, منوچهر؛ ضرونی, قدرت اله (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-08-23)

  • تعلیم و تربیت در نظام فکری فارابی و مولانا؛ شباهت ها و تفاوت ها 

    طاهری, قدرت اله؛ نکومنش فرد, نسترن (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-08-23)

  • مجنونان مدرن در دوره ی تیموریان از منظر مجالس النفائس امیر علیشیر نوایی 

    شیری, قهرمان (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-08-23)

  • سبک شناسی سفرنامه های عتبات دوره ی قاجار 

    جوکار, منوچهر؛ نظری نسب, مهران (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-08-23)

  • بررسی و نقد دو نسخه ی مُصحَّح از دیوان ابن یمین فریومدی و ضرورت تصحیح مجدّد آن 

    نصیری شیراز, زهرا (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-11-22)
    ابن‌ یمین‌ فریومدی، شاعر معروف سده‌ی هشتم ه.ق. است‌که به سبب قطعاتش شهرت بسیار دارد. دیوان این سراینده- که عمری طولانی و پرمخاطره را در دستگاه ایلخانان مغول، امرای سربداری و پادشاهان آل کَرت به‌سرآورده- متضمّن ویژگی‌های ...

  • پرسشگری فلسفی حافظ با تأکیدبر بیت «چیست این سقف بلند ساده ی بسیارنقش/ زین معمّا هیچ دانا در جهان آگاه نیست» 

    ابراهیمی, مختار (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-11-22)
           ازآن‌جا که پرسشگری یکی از مهم‌ترین مسأله‌های فلسفه بوده و هست، این مقاله از رهیافت اندیشه‌های« هایدگر» فیلسوف آلمانی در سده‌ی بیستم، به بیتی از حافظ نظر انداخته است. مسأله‌ی مهم در این بیت به جای ...

  • بلاغت کنایه در رباعیات عطار نیشابوری 

    صالحی مازندرانی, محمدرضا؛ زکی نژادیان, سید محسن (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-11-22)
    کنایه به‌عنوان یکی‌از ابزارهای بلاغیِ ارزشمند، دارای کارکرد‌های متفاوتی است. عطار نیشابوری در رباعیات (مختارنامه)با بسامد بالایی از کنایه بهره جسته و توانسته‌است، غیرمستقیم، معانی گسترده‌ی عارفانه را با بهره‌گیری از این ...

  • بررسی و تحلیل آرایه ی تلمیح و ارائه ی تقسیم بندی آن بر مبنای ساخت بلاغی 

    فرخی, سودابه؛ فهندزی سعدی, غلامحسین (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-11-22)
    علمای بلاغت در کتب بدیعی، به تعریف آرایه‌ی تلمیح و تعیین دایره‌ی شمول آن پرداخته و کم‌تر از ساختار، زیبایی‌شناسی و ارزش بلاغی تلمیح سخن به میان آورده‌اند؛ حتّی درمطالعات جدید هم، رویکرد‌های زیبایی‌شناسانه  نسبت به این ...

  • بررسی و مقایسه ی ریاضت در آثار و مقامات شیخ احمد جام نامقی 

    افضلی, زینب (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-11-22)
    در این پژوهش، آرای شیخ‌‌احمد جام درباره‌‌ی چیستی ریاضت در آثار و مقامات موجود از وی، بازیابی و با یکدیگر مقایسه شده‌ است؛ زیرا ریاضت، یکی‌‌ از مهم‌ترین اصول در طریقت بوده و پیران و کاملان در ابتدای سلوک، این‌‌ مرحله را پشت ...

  • بررسی و تحلیل نظریه‌ی چندصدایی درحکایت افشین و بودلف از تاریخ بیهقی 

    طاهریان, زینب (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2017-11-22)
    چندصدایی، یکی از مهم‌ترین نظریات «میخاییل باختین» در حوزه‌ی نقد و نظریه‌های ادبی است. برمبنای این نظریه، متون چندصدایی، متونی هستند که شخصیت‌های حاضر در آن‌ها هرکدام به یک‌میزان، حقّ اظهار نظر دارند و آزادانه تفکّرات خود ...

  • واژه‌های هندی در تحفه‌العالم 

    کدخدای طراحی, مهدی؛ گیتی فروز, علی محمد؛ شمیل پور, هادی (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-02-20)
    تحفةالعالم اثر میرعبداللطیف شوشتری، از اندیشمندان عهد زند و افشار است که از حیث نوع ادبی، در گونه‌ی ادبی سفرنامه‌ها و خاطره‌نویسی‌ها قرار می‌گیرد. مؤلف در بخشی از این کتاب که با نگاهی انتقادی نوشته شده‌، مشاهدات خود را از ...

  • سیمای شادی و تحوّلات آن در عرفان اسلامی از آغاز تا سده ی پنجم هجری 

    رضا پور, زینب (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-02-20)
    در اندیشه‌ی شمار زیادی از عارفان، شادی به حق‌تعالی در سیر الی‌الله از اثر ارتقابخش و تعالی‌دهنده‌ی بسیار برخوردار است و سالک را به دریافت حقایقی نائل می‌کند که با سال‌‌ها نماز و روزه و مجاهده به دست نمی‌آید. با وجود اهمّیّت ...

  • نگاهی تازه به ابیات آغازین خمریّه‌ی معروف رودکی 

    رضایی دشت ارژنه, محمود (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-02-20)
    رودکی به پدر شعر فارسی معروف است و از نخستین شاعران فارسی‌‌سرای است که اشعاری نغز و طرب‌‌انگیز از خود به جای گذاشته است و در خمریّه‌‌سرایی فضل تقدم دارد و از سرآمدان روزگار است. در این جستار ابیات آغازین یکی از معروف‌‌ترین ...

  • بایسته های شعر و شاعری در نگاه شاعران داستانسرا 

    خادمی, روح الله (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-02-20)
    نقد ادبی به عنوان دست‌مایه‌ای برای ورود به دنیای شعر و شاعری و شناخت شعر و درک غثّ و ثمین آن از دیرباز در فرهنگ اسلامی ایرانی مطرح بوده است. این مبحث که از یک سو در فرهنگ غنی ایرانی و از سوی دیگر در معارف اسلامی ریشه دارد، ...

  • واکاوی عنصر بلاغت در ردیف های غزلیات شمس 

    گلی زاده, پروین؛ گورویی, رضا (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-02-20)
    یکی از جنبه‌‌های عالی بلاغت شعر مولانا در غزلیات شمس، کاربرد انواع ردیف است. مولوی‌پژوهان معاصر بیشتر به مختصات فکری مولانا در غزلیات عنایت داشته‌‌اند و نوعی از عرفان حماسی و وحدت وجود برای او قائل شده‌اند؛ امّا توجه به ...

  • یادداشت سردبیر 

    جوکار, منوچهر (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-05-22)

  • زمینه‌ها و سازوکارهای طنز در شعر شفیعی کدکنی 

    دلاویز, مسعود؛ بهادری, زهره (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-05-22)
    طنز به عنوان یکی از گونه‌­های شوخ‌­طبعی در بیان احساسات ادبی، ابزاری است که با تکیه بر خلاقیت و با پشتوانه‌­ی تفکر و تأمل، واقعیت و حقیقت مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انسانی را آن­چنان به تصویر می­کشد که هیچ ابزار دیگری ...

  • وجوه نمایشی داستان خروج تارابی از کتاب تاریخ جهانگشای جوینی 

    زارع, میثم (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-05-22)
    امروزه اقتباس از آثار ادبی یک اصل مهم و ضروری به حساب می­آید. آثار گران ارج ادبیات پارسی، چه ادبیات کلاسیک و چه ادبیات معاصر، آثاری هستند که می­توانند برای اقتباس مورد استفاده قرار گیرند؛ امّا این آثار برای اقتباس کمتر ...

  • واکاوی و تحلیل سبک و اندیشه‌ی زنوزی خویی 

    حسن زاده, شهریار؛ هنرور, نجیبه (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-05-22)
    میرزا محمّد حسن زنوزی خویی، عالم، شاعر و متکلّم برجسته از سادات زنوز است. وی سر منشأ یکی از خاندان‌های علمی و از پیشروان عصر شکفتگی فرهنگی خوی محسوب می‌شود. میرزا محمّد حسن بعد از کسب علوم مقدماتی از پدر خویش و تحصیل در ...

  • بررسی و مقایسۀ فرهنگ لوطی گری در داستان علویه خانم و رمان خانه لهستانی ها 

    جلیلی سچه گانی, راضیه؛ راستگوفر, سید محمد (دانشگاه شهید چمران اهواز, 2018-08-23)
    ادبیات داستانی گونه‌ای از ادبیات است که در قالب رمان، داستان و داستان کوتاه روایت می‌شود. ادبیات داستانی در ایران به شکل امروزی آن، تقریبا پس از مشروطه و با بهره‌گیری از فرهنگ عامیانه، شکل گرفت؛ در نتیجه ویژگی شخصیت‌های ...