مرور دوره 6, 1 (11 بهار وتابستان1391) بر اساس عنوان

  • ابوالفضل بغدادی جانشین گمنام شیخ احمد غزالی 

    شیخسفلی, انسیه؛ پازوکی, شهرام (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-03-20)
    طریقة شاه نعمت الله ولی براساس آنچه در کرسی نامه ها آمده است به احمدغزالی(د 520 ق)، ازعرفای مکتب خراسان و قطب سلسلة معروفیه، منتهی میشود. این طریقه در مغرب عالم اسلامگسترش یافته و با چند واسطه به ابومدین (د 594 ...

  • دین و مدرنیته از نگاه آنتونی گیدنز 

    طشت زر, فریبا؛ حیدری, حسین؛ روحانی رصاف, جواد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-03-20)
    کلید فهم اندیشه های دینی گیدنز در نظریة « مدرنیته متأخر »انتقاد او از سنت جامعه شناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحلة اولیه و متاخر است و در هر یک از این دومرحله تعامل دین و مدرنیته یکسان نبوده ...

  • نخستین نمودهای بهکْتی یا عبادت عاشقانه در متون هندویی 

    الیاسی, پریا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-03-20)
    بهکْتی نزد هندوان اصطلاح عامی است به معنی "ستایش عاشقانه » این اصطلاح با توجه به مفهومگسترده اش، می تواند جزء جدایی ناپذیر هر دینی باشد، اما در سرزمین هند، اصطلاح بهکتی، به طورویژه، از چند سده پیش از میلاد مسیح ...

  • هستی شناسی مولانا 

    بشیرپور, حبیب؛ حاج ابراهیمی, طاهره (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-03-20)
    مولوی تمام اجزای آفرینش را نمودی از جلوه های بی همتای خداوند می یابد، که خداوند در آن بهاندازه و درخور استعداد خلایق، تظاهر به وجود نموده است. از این رو، در نظرگاه مولوی، هستیآیینه ای است که خداوند دائماً در ...

  • چالش بر سر وراثت: بازخوانی تطبیقی داستان قربانی پسر ابراهیم(ع) در سنّت های یهودی، مسیحی و اسلامی 

    وصفی, محمدرضا؛ شفیعی, سید روح اله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-03-20)
    ابراهیم(ع) پدر ادیان سه گانة سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) است. دستور خدا به او برایقربانی کردن یکی از پسرانش، از داستا نهای مهم و مشترک متون مقدس ادیان ابراهیمی است.بااین همه، چالشی چشمگیر نیز در این میان وجود ...

  • کلام سلبی نزد دیونیسیوس مجعول 

    نوابی, مریم السادات؛ ایلخانی, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-03-20)
    یکی از موضوعات مهم فلسفة دین بحث از زبان دین و کلامی است که با آن می توان از خداوندسخن گفت. طرح این موضوع در کتب کلامی و عرفانی به دورانی بسیار پیش از طرح آن در فلسفةدین نوین باز می گردد. دیونیسیوس مجعول از ...