شخینا در ادبیات دینی یهودی
(ندگان)پدیدآور
شریعتمداری, شایسته
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شخینا (همان سکینه) به معنای آرامش، رسانندهی مفهوم حضور الاهی در ادبیات دینی یهودی است. در این مقاله، ابتدا تحولات معنایی شخینا از زمان نگارش تلمود توسط ربانیان یهودی تا فلاسفهی یهودی معاصر، بررسی شده است. در ادبیات تلمودی، شخینا گاه به معنای وجه خداوند است و گاه به جای خود خدا به کار رفته است. در حکمت الهی حسیدیزم، شخینا با مفهوم جلال الاهی یا کاود که واسطـه در آفرینش است، تطبیق معنـایی یافته است . در مکتب قبالا، شخینا همان ملکوت است، آخرین سفیرا در عالم سفیروت یا تجلیات الاهی، که دارای موقعیت و نقشی خاص است. شخینا مظهر وجه تأنیث در عالم الوهی است و نمایندهی «من» الاهی و منزلگه سکونت نفس انسانی است. سپس به اسطورهی فراق شخینا از اصل الوهی خویش در نتیجهی گناه آدم و هبوط او از بهشت پرداخته شده است. همچنین نمادهای مختلف شخینا در مکتب قبالا و آیینها و مراسم قبالایی مربوط به آن بیان شده است.
کلید واژگان
1- شخینا 2- حضور الاهی 3- حسیدیزم 4- جلال الاهی5 مکتب قبالا 6- عالم سفیروت 7-گناه آدم
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01



