مهارتهای رهبری در مدارس دخترانه دورۀ متوسطه
(ندگان)پدیدآور
مهدوی پور, فائزهعدلی, فریبانراقی زاده, افسانهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر از روش کیفی با رویکرد پدیدارنگاری استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها بر پایه فن مثلث سازی: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه ساختاریافته (با 15 نفر از مدیران مدارس به روش گلوله برفی) بودند. دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند. یافتههای پژوهش در 21 مقوله، 26 زیر مقوله و 5 مضمون با عناوین «مهارت ترسیم چشمانداز»، «مهارت ارتباط مؤثر»، «مهارت پرورش همراهان»، «مهارت هدایت و راهنمایی همراهان» و «مهارت خودرهبری» دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد برای اثربخشی رهبری مدرسه، توجه به ویژگیهای اعضای مدرسه یعنی معلمان، کارکنان و ویژگیهای دانشآموزان (در این پژوهش دختران دوره متوسطه) بسیار اهمیت دارد. با توجه به اهمیت مهارتآموزی رهبران آموزشی، پیشنهاد میشود برنامههای توسعه حرفهای، پرورش مدیران و رهبران مدارس طراحی و اجرا شود.
کلید واژگان
مهارتآموزی رهبری مدرسهمهارت ترسیم چشمانداز
مهارت پرورش همراهان
مهارت خودرهبری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، علوم تربیتی و روان شناسی، الزهرا، تهران، ایرانمدیریت و برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه الزهرا
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه الزهرا
شاپا
2538-47242538-4732
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی وضعیت مهارتهای زندگی (مهارتهای ارتباطی، مهارت حل مسأله، خودآگاهی و مهارت تصمیمگیری) و سلامت خانواده در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و مقایسه با افراد سالم در شهر اصفهان در سال 1396
زهرا امینی؛ حوری انصاری؛ مرجان زارعی؛ نرگس معتمدی؛ صدیقه لطفی (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2018-08-27)
-
بررسی رابطه میان مهارتهای ارتباطی با شخصیت جامعهپسند با تأکید بر وضعیت مهارتهای ارتباطی جوانان به تفکیک ابعاد پنجگانه مهارتها
مجیدی نیا, مرضیه؛ تاجیک اسماعیلی, سمیه (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی, 2022-06-22)این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی جوانان شهر تهران و مطالعه رابطه میان مهارتهای ارتباطی و شخصیت جامعهپسند طراحی و اجرا شده است. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که با تکنیک پیمایش و ابزار گردآوری پرسشنامه ...
-
تأثیر آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارتهای اجتماعی و مهارتهای شناختی دانش-آموزان
شاهرکنی موسوی, هما؛ عباسی, عفت؛ گرامی پور, مسعود (دانشگاه خوارزمی, 2019-03-01)پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارتهای اجتماعی و مهارتهای شناختی دانشآموزان انجام شده است. این پژوهش به روش شبه تجربی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل صورت ...




