دوره 7, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • درک اعضای جامعۀ مدرسه از مفهوم معلّم ‌فراخوانی 

    حسینی, سیده زهرا؛ شیربگی, ناصر (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    در این پژوهش با رویکردی تفسیری و کیفی از راهبرد پدیدارنگاری استفاده شد. با بکارگیری روش‌نمونه‌گیری‌هدفمند و انجام مصاحبه  نیمه‌ساختاریافته با 25 نفر از اعضای جامعۀ مدرسه  تفاوت‌ها در درک و آگاهی آنها در رابطه با معلم ...

  • مهارت‌های رهبری در مدارس دخترانه دورۀ متوسطه 

    مهدوی پور, فائزه؛ عدلی, فریبا؛ نراقی زاده, افسانه (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    در پژوهش حاضر از روش کیفی با رویکرد پدیدارنگاری استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها بر پایه فن مثلث سازی: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه ساختاریافته (با 15 نفر از مدیران مدارس به روش گلوله برفی) ...

  • عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدارس با تأکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان 

    حسینی سنگریزه, اکرم؛ نیازآذری, کیومرث؛ عنایتی, ترانه (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    رویکرد این پژوهش آمیخته (کیفی – کمی) است، در بخش کیفی از روش  پدیدار شناسی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. نمونه آماری در بخش کیفی متخصصان و صاحب نظران حوزه علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم ...

  • طراحی مدل اعتبارسنجی مدارس متوسطه نظری آموزش و پرورش ایران 

    محمدی, کاوه؛ فرهادی راد, حمید؛ پارسا, عبدالله؛ مهرعلی زاده, یدالله (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    چکیده هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اعتبارسنجی به منظور تضمین کیفیت آموزش در مدارس متوسطه نظری بود. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی-استنتاجی بود. برای دسترسی به داده های غنی پس از تحلیل اسناد (7 سند داخلی ...

  • رابطه ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه با تمایل به کارآفرینی در مدیران مدرسه ابتدایی 

    تقی پور, خاطره؛ اعتباریان خوراسگانی, اکبر؛ تقی پور, فائزه (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    در دنیای درحال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمان هایی است که بین منابع کمیاب، قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار کنند. به همین منظور تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی ...

  • عوامل مؤثر بر توسعۀ حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی در افق 1404 

    اصفهانی, کرم؛ سلیمانی, نادر؛ تورانی, حیدر؛ صباحی, پرویز (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    رویکرد تحقیق، کیفی و روش نظریه برخاسته از داده‌ها مدنظر بوده است. جامعه آماری؛ صاحب‌نظران رشته‌ی مدیریت آموزشی است. برای تعیین نمونه‌های این پژوهش و تعیین گروه خبرگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. در این پژوهش با ...

  • واکاوی پدیدۀ بدبینی سازمانی معلمان در مدارس: پژوهشی کیفی 

    نجاتی حاتمیان, لیلا؛ عباسیان, حسین؛ زین آبادی, حسن رضا؛ آراسته, حمید رضا (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    چکیده بدبینی نوعی نگرش منفی نسبت به اطرافیان، وقایع، امور و فعالیت های پیرامون است که ناشی از عدم اعتماد و باور به راستی و درستی آن ها می شود. انسان ها همواره به تفسیر محیط اطراف خود می پردازند پس هر جا که انسان فعالیت ...

  • ارائۀ الگوی تسهیم ذی‌نفعان در انتخاب مدیران مدارس با راهبرد نظریۀ داده بنیاد 

    علیجانی, رسول؛ امین بیدختی, علی اکبر؛ مکوند حسینی, شاهرخ (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    هدف اصلی پژوهش ارائه الگوی سهم بری ذینفعان در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در آموزش و پرورش خراسان رضوی بود. این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از تئوری داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش از میان مدیران و ...

  • بررسی عملکرد اجرای طرح مدارس جامع محیط زیستی: مطالعه موردی شهر تهران 

    مهنی, امید؛ مختاری, سهیلا؛ مشایخی, منصوره؛ احمدوند, علی محمد (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    رویکرد پژوهش از نوع کمی و راهبرد مورد استفاده توصیفی ـ پیمایشی است. اعضای جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونین، معلمان و کارشناسان مربوطه در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بودند. برای انجام نمونه گیری، از ...

  • بازاندیشی مطالعات مدیریت آموزشی در دو دهه اخیر: درس هایی برای آینده 

    محسنی, هدی سادات (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    پژوهش حاضر در بخش اول از نوع تحلیل شبکه­های اجتماعی و در بخش دوم از نوع تحلیل استنادی بود. از­این­رو جزو مطالعات ترکیبی به شمار می­آید. جامعه آماری شامل 1349رکورد مستخرج از پایگاه داده­های اسکوپوس بود که در این میان بیشترین ...

  • آگاهی و نگرش مدیران مدارس و معلمان استان کردستان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 

    محمدی, طالب؛ حسنی, رفیق (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    پژوهش‌ حاضر از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. مطالعه در بخش کیفی، توسط مصاحبه نیمه ساختار یافته با 100 نفر از خبرگان جامعۀ علمی‌ و متخصصان آموزش و پرورش که از سوابق اجرایی برخوردار بودند، ...

  • مدل‌یابی روابط ساختاری عملکرد آموزشی معلمان بر اساس رفتار شهروند سازمانی و میانجی‌گری اشتیاق شغلی 

    کرد, بهمن؛ محمودی, هیوا (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف تدوین مدل ﺳﺎﺧﺘﺎری عملکرد آموزشی معلمان بر اساس رفتار شهروند سازمانی و میانجی‌گری اشتیاق شغلی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه جمع‌آوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی ...

  • بررسی وضعیت نیروی انسانی و فضای آموزشی مراکز پیش دبستانی 

    درفش, حجت الله؛ بیرمی پور, علی؛ رمضانی, زیبا (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    پژوهش حاضر به صورت کمی و از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعۀ آماری آن را کلیه  مربیان  و مراکز پیش دبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادندکه به ترتیب 180 مربی و176 مرکز از طریق جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش ...

  • نقش تعدیل‌کنندۀ جوّ یادگیری در تأثیر کیفیت زندگی مدرسه بر خودکارآمدی دانش‌آموزان 

    معروفی, یحیی؛ محمدی, محمد حسن (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
    روش پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی و براساس شیوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 22025 دانش­آموز دوره ابتدایی دوم نواحی یک و دو آموزش و پرورش همدان در سالتحصیلی96-95 بود که با استفاده از روش نمونه­گیری ...