بازاندیشی مطالعات مدیریت آموزشی در دو دهه اخیر: درس هایی برای آینده
(ندگان)پدیدآور
محسنی, هدی ساداتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر در بخش اول از نوع تحلیل شبکههای اجتماعی و در بخش دوم از نوع تحلیل استنادی بود. ازاینرو جزو مطالعات ترکیبی به شمار میآید. جامعه آماری شامل 1349رکورد مستخرج از پایگاه دادههای اسکوپوس بود که در این میان بیشترین مستندات، شامل 980 رکورد متعلق به مقالات با پژوهشهای میدانی، 114رکورد متعلق به مقالات مروری، و 97 رکورد متعلق به کنفرانسها بود. یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که بر اساس محل انتشار با شاخص بیشترین تعداد و پراستنادترین مقالات، کشور آمریکا در رتبه اول دنیا و پس از آن با شاخص بیشترین انتشار مقالات به ترتیب کشورهای چین، کانادا و استرالیا قرار دارند. بر مبنای مرجع انتشار، پر استنادترین نشریات به ترتیب به فصلنامه مدیریت آموزشی، مجله مدیریت آموزشی و مجله تحقیقات آموزش رهبری که همگی متعلق به کشور آمریکا است، اختصاص دارد. در میان کلیدواژههای بهکار رفته در پژوهشها نیز مفهوم مدیریت آموزشی عمدتاً با مفاهیم رهبری، آموزش و مدیر بهکار رفته است. همچنین یافتههای تحلیلی نشان داد که مفهوم مدیریت آموزشی دارای طیف وسیعی از مفاهیم مرتبط بوده و گستردگی، کثرت و تنوع موجود در آن، قابل تأمل است. چنین گستردگی را میتوان نشان از وسعت موضوعات قابلمطالعه این رشته و در برخی موارد ناشی از عدم تمرکز آن بر مفاهیم تخصصی ویژهی آن قلمداد کرد.
کلید واژگان
مدیریت آموزشیتحلیل شبکه ارتباطات علمی
علم سنجی
تحلیل کتابشناختی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه الزهراء (س) ، تهران، ایرانشاپا
2538-47242538-4732




