نقش تعدیلکنندۀ جوّ یادگیری در تأثیر کیفیت زندگی مدرسه بر خودکارآمدی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
معروفی, یحییمحمدی, محمد حسننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
روش پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی و براساس شیوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 22025 دانشآموز دوره ابتدایی دوم نواحی یک و دو آموزش و پرورش همدان در سالتحصیلی96-95 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 384 نفر(188 دختر و 196 پسر) با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شد. ابزار های گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامهی کیفیتزندگی درمدرسه، جو یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی بود. دادههای جمعآوری شده بر اساس شاخصهای آمار توصیفی وآزمونهای استنباطی کولموگروف_اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و تحلیلمسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بین متغیرهای کیفیت زندگی در مدرسه با خودکارآمدی، کیفیت زندگی در مدرسه با جویادگیری و خودکارآمدی با جو یادگیری همبستگی مثبت و معنادار در سطح (01/0≤ p) وجود دارد. همچنین یافتههای حاصل از ضرایب تحلیل مسیر حاکی از آن است تاثیرکیفیت زندگی بر خودکارآمدی، جویادگیری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی برجویادگیری مثبت و مستقیم است. بعلاوه، کیفیت زندگی در مدرسه بر خودکارآمدی تاثیر غیر مستقیم نیزدارد و جو یادگیری در رابطه بین کیفیت زندگی و خودکارآمدی، نقش تعدیل کنندگی دارد. پیشنهاد شد، مدارس از طریق طراحی تجربیات آموزشی لذت بخش، بازخورد مناسب و حمایتگرانه، علاوه بر تأمین کیفیت زندگی در مدرسه، به تقویت باورهای دانشآموزان از توانایی خود و ایجاد جو یادگیری اثربخش به عنوان مهمترین شاخصهایاثربخشی مدارس بپردازند.
کلید واژگان
"کیفیت زندگی در مدرسه""جو یادگیری"
"خودکارآمدی"
"دانش آموزان"
"دوره ابتدایی دوم "
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشیار مطالعات برنامه درسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه بوعلی سینا. همدان. ایرانکارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.دانشگاه بوعلی سینا. همدان. ایران
شاپا
2538-47242538-4732




