• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش تعدیل‌کنندۀ جوّ یادگیری در تأثیر کیفیت زندگی مدرسه بر خودکارآمدی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    معروفی, یحییمحمدی, محمد حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.214 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (کمی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    روش پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی و براساس شیوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 22025 دانش­آموز دوره ابتدایی دوم نواحی یک و دو آموزش و پرورش همدان در سالتحصیلی96-95 بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی، نمونه­ای به حجم 384 نفر(188 دختر و 196 پسر) با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شد. ابزار های گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه‌‌ی کیفیت­زندگی درمدرسه، جو یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی بود. داده­های جمع­آوری شده بر اساس شاخص­های آمار توصیفی وآزمون­های استنباطی کولموگروف_اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و تحلیل­مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­های پژوهش نشان داد بین متغیرهای کیفیت زندگی در مدرسه با خودکارآمدی، کیفیت زندگی در مدرسه با جویادگیری و خودکارآمدی با جو یادگیری همبستگی مثبت و معنادار در سطح (01/0≤ p) وجود دارد. همچنین یافته­های حاصل از ضرایب تحلیل مسیر حاکی از آن است تاثیرکیفیت زندگی بر خودکارآمدی، جویادگیری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی برجویادگیری مثبت و مستقیم است. بعلاوه، کیفیت زندگی در مدرسه بر خودکارآمدی تاثیر غیر مستقیم نیزدارد و جو یادگیری در رابطه بین کیفیت زندگی و خودکارآمدی، نقش تعدیل کنندگی دارد. پیشنهاد شد، مدارس از طریق طراحی تجربیات آموزشی لذت بخش، بازخورد مناسب و حمایت­گرانه، علاوه بر تأمین کیفیت زندگی در مدرسه، به تقویت باورهای دانش­آموزان از توانایی خود و ایجاد جو یادگیری اثربخش به عنوان مهم­ترین شاخص­های­اثربخشی مدارس بپردازند.
    کلید واژگان
    "کیفیت زندگی در مدرسه"
    "جو یادگیری"
    "خودکارآمدی"
    "دانش آموزان"
    "دوره ابتدایی دوم "

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مطالعات برنامه درسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه بوعلی سینا. همدان. ایران
    کارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.دانشگاه بوعلی سینا. همدان. ایران

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_61268.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197845

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب