• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنمایی مفهوم «رهبری مدرسه» با روایت پژوهی تجارب کارورزی در مدارس

    (ندگان)پدیدآور
    صادقی, شرارهنصیری نیا, شهابصالحی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.374 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (کیفی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با رویکردی تفسیری و کیفی و با راهبرد روایت‎پژوهی انجام شد. هدف پژوهش تحلیل ابعاد مختلف رهبری مدرسه از طریق بازنمایی تجارب کارورزی مشارکت‎کنندگان در مدارس بود. به‌منظور جمع‎آوری داده‌ها از یک پروتکل مصاحبه‎‎ی واقعه‎گرا به شیوۀ نیمه‎ساختارمند استفاده شد. مشارکت‌کنندگان بالقوۀ‌ این پژوهش مشارکت‎کنندگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های دبیری و علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان کردستان و دانشگاه‎های دولتی، پیام نور و آزاد اسلامی واقع در شهر سنندج بودند که تجربه‌ی گذراندن حداقل یک ترم دوره‌ی کارورزی را در طول تحصیل خود داشتند نمونه‎گیری به‌صورت هدفمند و ملاکی انجام شد. پس از مصاحبه با 30 نفر داده‎ها به شکل استقرایی و بر اساس تحلیل مضمونی با استفاده از نرم‎افزار Nvivo10 دسته‌بندی و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل‎ها نشان داد که تجربه کارورزی در مدارس علاوه بر توسعه‌ی مهارت‎های تدریس و مدیریت کلاس دیدگاهی نو دربارۀ مدیریت و رهبری مدرسه را برای دانشجویان در پی داشت. همچنین مشارکت‎کنندگان به رشد مهارت‎های حرفه‎ای معلمی و ارتباطات انسانی دست پیدا کردند و ارتباط و همکاری مشارکت‎کنندگان با یکدیگر، با معلمان و مدیران در فعالیت‎های مدرسه­ای و هم‎چنین انجام فعالیت‎های یادگیری، توسعۀ حرفه‎ای و تلاش برای توسعۀ مهارت‎های رهبری در مدارس از این جمله‎اند. توصیه می‌شود که با توجه به تأثیرگذاری کارورزی در مدارس برای آماده‎سازی رهبران آموزشی، برنامه‎ریزی دقیق‎تری ازلحاظ سرفصل‌های درسی از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه‎ها انجام شود و جریان تصمیم‎گیری و هدایت این فرایند توسط افرادی که از قبل برای این کار آموزش لازم را دیده‎اند و متخصص و دارای رشته‎ی مرتبط هستند پیش برود. درنهایت مفهوم رهبری مدرسه حول هفت مضمون اصلی شامل مدیریت کلاس درس، خودبهسازی حرفه‌ای، تربیت‌معلم فکور، تربیت مدیر بینش­مند، تحمل محرک‌های فشارزا، یادگیری رهبری مدرسه و تربیت‌معلم پژوهنده توسط کارورزان بازنمایی شد.
    کلید واژگان
    روایت پژوهی
    تجربه‌ی کارورزی
    مشارکت‎کنندگان
    مدارس
    رهبری مدرسه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
    استادیار، دانشگاه کردستان، گروه علوم تربیتی

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_61286.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197841

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب