اعتباریابی مقیاس جهانبینی رهبری مدیران مدارس دولتی
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرنجفی, زهرانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش، اعتباریابی مقیاس جهانبینی رهبری مدیران در مدارس دولتی بود .این مقیاس فرم خلاصه شده جهانبینی رهبری Torkzadeh & Jafari (2012) و مشتمل بر 30 گویه با طیف لیکرت است که براساس چارچوب جهانبینی رهبری Wexler (2006)، توسعه یافته و شامل چهار زیرمقیاس جهانبینی رهبری کارآفرینی، شبکهای، اجتماعی و تنظیمی میباشد. هریک از این چهار نوع جهانبینی رهبری نیز خود دارای ابعاد نوع عقلانیت، خلاقیت، الگوهای زمان، تغییر، اصول اخلاقی و سبک رهبری میباشند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی شیراز بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (برحسب دوره تحصیلی) و براساس فرمول کوکران تعداد 369 نفر انتخاب گردیدند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم و جهت سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل گویه حاکی از همبستگی معنادار هر یک از زیرقیاسها با نوع جهانبینی رهبری مربوطه بود. نتیجه تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم نیز نشان داد که هر یک از زیرمقیاسها از روایی بالایی برای تبیین نوع جهانبینی رهبری مربوطه برخوردار میباشند. همچنین براساس مقادیر آلفای کرونباخ، پایایی مقیاس و زیرمقیاسهای مربوطه، مطلوب ارزیابی شده است. در مجموع نتایج حاصل، قابلیت کاربرد مقیاس تدوین شده را برای پژوهشهای میدانی در زمینه موضوع خود نمایان ساخت.
کلید واژگان
جهان بینیرهبری
مدارس دولتی
اعتباریابی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز، شیراز، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز، شیراز، تهران
شاپا
2538-47242538-4732




