جو سازمانی به عنوان واسطه بین رهبری خدمتگزار و رفتار شهروندی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
زبردست, lمحمد امجدعزیزی, سید کریمشریعتی, امیدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان سبک رهبری خدمتگزار و رفتار شهروند سازمانی با در نظر گرفتن متغیر میانجی جوسازمانی در دبیرستانهای شهر سنندج در سال تحصیلی1396- 1395 بود. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی هست. جامعه آماری این پژوهش شامل 651 نفر از دبیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر سنندج بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای (انتخاب تصادفی مدرسه و انتخاب تصادفی معلم در مدرسه) تعداد 238 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار، پرسشنامه جوسازمانی مدارس متوسطه دوم و پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین متغیر مستقل رهبری خدمتگزار و متغیر وابسته رفتار شهروند سازمانی دبیران و جوسازمانی وجود دارد. رهبری خدمتگزار پیشبین کننده معناداری برای رفتار شهروندی سازمانی است و عامل فروتنی از مجموع عوامل رهبری خدمتگزار بیشترین تأثیر را بر جوسازمانی دارند. همچنین رهبری خدمتگزار بهصورت غیرمستقیم با میانجیگری جوسازمانی بر رفتار شهروند سازمانی اثرگذاری مثبت دارد.
کلید واژگان
سبک رهبری خدمتگزارجوسازمانی
رفتار شهروند سازمانی
مدل معادلات ساختاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانکارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
کارشناس ارشد آموزش زبان، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2538-47242538-4732




