شناسایی نمودهای رفتار انحراف کاری معلمان و رابطه آن با عدالت سازمانی و نظارت و راهنمایی آموزشی
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, محسنبرقی, عیسینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش شناسایی نمودهای رفتارانحرافیکاری معلمین مدارس تبریز و بررسی رابطه آن با عدالت سازمانی و برنامه های نظارت و راهنماییآموزشی است. روش این پژوهش، آمیخته و از مدل اکتشافی متوالی بوده است. برای شناسایی نمودهای رفتارانحرافیکاری از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد و برای بررسی ارتباط بین رفتارهایانحرافیکاری با عدالت سازمانی و برنامه های نظارت و راهنمایی از روش کمی-توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش را کلیه معلمین مرد مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز(2250 نفر) تشکیل دادهاند. برای بخش کیفی پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه و برای بخش کمی از نمونهگیری خوشه ای دو مرحله ای و ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه رفتارانحرافی که بر اساس داده های بخش کیفی پژوهش تنظیم شد برای سنجش رفتار انحرافی معلمین استفاده شده است. برای سنجش برنامههای نظارت و راهنمایی از پرسشنامه ترکزاده و نوروزی و برای عدالتسازمانی از پرسشنامه نیهوف و مورمن ، به ترتیب با ضریب پایایی 80/0 و 87/0 استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که رفتارانحرافی معلمین در چهار دسته رفتارهایانحرافی فرایندی، سیاسی، مالی و میان فردی قابل شناسایی است. رفتار انحرافی کاری رابطه معکوسی با عدالت سازمانی و برنامه های نظارت و راهنمایی دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد از میان مولفه های عدالت سازمانی، مولفه عدالت توزیعی قدرت تببیینکنندگی بیشتری نسبت به دیگر مولفه های عدالتسازمانی دارد.
کلید واژگان
واژه های کلیدیرفتار انحرافی کار
عدالت سازمانی
برنامه های نظارت و راهنمایی آموزشی
معلمین مدارس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-ایران.استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-ایران.
شاپا
2538-47242538-4732




