• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی نمودهای رفتار انحراف کاری معلمان و رابطه آن با عدالت سازمانی و نظارت و راهنمایی آموزشی

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی, محسنبرقی, عیسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    647.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش شناسایی نمودهای رفتارانحرافی‌کاری معلمین مدارس تبریز و بررسی رابطه آن با عدالت سازمانی و برنامه های نظارت‌ و راهنمایی‌آموزشی است. روش این پژوهش، آمیخته و از مدل اکتشافی متوالی بوده است. برای شناسایی نمود‌های رفتار‌انحرافی‌کاری از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد و برای بررسی ارتباط بین رفتارهای‌انحرافی‌کاری با عدالت سازمانی و برنامه های نظارت و راهنمایی از روش کمی-توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه‌آماری پژوهش را کلیه معلمین مرد مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز(2250 نفر) تشکیل داده‌اند. برای بخش کیفی پژوهش از روش نمونه‌گیری هدفمند و ابزار مصاحبه و برای بخش کمی از نمونه‌گیری خوشه ای دو مرحله ای و ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه رفتارانحرافی که بر اساس داده های بخش کیفی پژوهش تنظیم شد برای سنجش رفتار انحرافی معلمین استفاده شده است. برای سنجش برنامه‌های نظارت و راهنمایی‌ از پرسشنامه ترک‌زاده و نوروزی و برای عدالت‌سازمانی از پرسشنامه نیهوف و مورمن ، به ترتیب با ضریب پایایی 80/0 و 87/0 استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که رفتار‌انحرافی معلمین در چهار دسته رفتارهای‌انحرافی فرایندی، سیاسی، مالی و میان فردی قابل شناسایی است. رفتار انحرافی کاری رابطه معکوسی با عدالت سازمانی و برنامه های نظارت و راهنمایی دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می‌دهد از میان مولفه های عدالت سازمانی، مولفه عدالت توزیعی قدرت تببیین‌کنندگی بیشتری نسبت به دیگر مولفه های عدالت‌سازمانی دارد.
    کلید واژگان
    واژه های کلیدی
    رفتار انحرافی کار
    عدالت سازمانی
    برنامه های نظارت و راهنمایی آموزشی
    معلمین مدارس

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-ایران.
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان-ایران.

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_60863.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197732

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب