دوره 8, شماره 16
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تزیینات طلاکاری حرم مطهر مولای متقیان امام علی(ع) در نجف اشرف
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2012-03-20)هنگامی که سپاهیان اسلام پای در سرزمین ایران نهادند، بهزودی دریافتند مردمان این سرزمین از پیشینة تاریخی، فرهنگی و هنری والایی برخوردارند و متقابلاً ایرانیان نیز بهخوبی دریافتند که آیین الهی جدید، دانش و فرهنگ و هنر را ...
-
بررسی تطبیقی و گونهشناسی نقوش فرشهای خشتی مناطق سامان و چالِشتُر (با تأکید بر خشتهای درخت سرو، کاج و بید مجنون)
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2012-03-20)منطقة چهارمحالوبختیاری یکی از مناطق برجسته در حوزة هنرهای سنتی و صنایع دستی بهخصوص فرش دستبافت است. فرش این منطقه به دلیل داشتن شاخصههایی نظیر طرح، نقش و رنگ مختص خود جایگاهی ویژه در دنیای هنر و صنعت فرش دارد. اکثر ...
-
نسبت معنا و شکل تطابق اندیشۀ معماری مسجد و فرمشناسی نماز
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2012-03-20)هدف معماری در هنر دینی بهویژه در جهانبینی اسلام، شفافسازی مرز بین ماده و ذهن، جسم و جان است. در معماری مسجد از یک سو نگاه عارفانه و شهودی هنرمند مسلمان با تأسی به مبانی قرآنی و مبتنی بر هندسه و ریاضیات و از سوی دیگر، ...
-
مفهوم شناسی تطبیقی نمادها در نگارۀ خلقت انسان از مجموعه منتخبات مثنوی با داستان دیدار حضرت مریم(س) و روح القدس(ع) از دفتر سوم مثنوی معنوی
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2012-03-20)نگارگری ایرانی هنری اصیل و والاست که ضمن دربرداشتن معانی و مفاهیم بلند عرفانی، جلوه هایی بدیع و چشم نواز از ترکیب سحرانگیز طرح و نقش و رنگ را به نمایش گذاشته و به مدد اکسیر خیال، صورتی مثالی از زیبایی های بهشتی را جلوه گر ...
-
بررسی نقش مایه های تزیینی در جوراببافی منطقۀ آلاشت مازندران
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2012-03-20)روستاهای مازندران میراث دار هنرهای دستی و بومی است که در گذر زمان رو به فراموشی نهادهاند. بافته های روستایی ازجمله هنرهای کاربردی است که حاصل تلفیق باورهای قومی و سلیقۀ ذوقی بافنده است. در جهت حفظ اصالت و هویت بومی، توجه ...
-
بررسی فضا در نگارگری ایرانی با تأکید بر منتخبی از آثار بهزاد
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2012-03-20)نگارگری ایرانی دارای ویژگیهای بصری بسیاری است. فضا نیز یکی از ویژگیهای مهم و درخورِ توجه در این هنر است. هنرمند ایرانی برای خلق این فضا، از تمهیدات بصری گوناگونی بهره جسته است تا به نتیجۀ مورد نظر خود برسد. در این مقاله ...



