بررسی نقش مایه های تزیینی در جوراببافی منطقۀ آلاشت مازندران
(ندگان)پدیدآور
شایسته فر, مهنازحجازی, معینه السادات
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روستاهای مازندران میراث دار هنرهای دستی و بومی است که در گذر زمان رو به فراموشی نهادهاند. بافته های روستایی ازجمله هنرهای کاربردی است که حاصل تلفیق باورهای قومی و سلیقۀ ذوقی بافنده است. در جهت حفظ اصالت و هویت بومی، توجه به نقش مایه های غنی این آثار می تواند راه گشا باشد.در حال حاضر روستای قدیمی آلاشت که امروزه یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه محسوب می شود، از مراکز مهم تولید انواع بافته های بومی به ویژه جوراببافی است. این پژوهش سعی دارد، نقشمایه های تزیینی بهکاررفته در جوراببافی منطقۀ آلاشت را معرفی کند. اطلاعات اولیه در این پژوهش به شیوۀ میدانی از روستای آلاشت به دست آمده است. همچنین از منابع مکتوب و اسناد کتابخانه ای نیز در تبیین این مقاله استفاده شده است. بر پایۀ تحقیقات توصیفی تحلیلی به عمل آمده در نقش مایه های جوراب آلاشت، نمود اشیاء و عناصر طبیعی در دستبافته به گونه ای موجز و خلاصه شده، نمایانگر دیدگاه خلاقانه و تیزبین بافنده است. هنرمند بافنده، فرم های پیچیده را به فرم های ساده و بیتکلف تبدیل کرده و در عین حال به ارزش نقش افزوده است. نقوش انسانی بهندرت در دستبافت ها دیده شده، ولی نقش حیوانات، پرندگان، درختان و گیاهان کارکرد بهتری دارد.
کلید واژگان
نقش مایهجوراب بافی
آلاشت
باورهای قومی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و ریاست مرکز تحقیقات هنر اسلامی نگارهکارشناس ارشد هنراسلامی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
1735-708X2676-7759



