رابطة جامعه پذیری سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی هویت سازمانی
(ندگان)پدیدآور
امین بیدختی, علیاکبرجعفری, سکینهمرادی مقدم, مجیدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اشتیاق شغلی کارکنان در یک سازمان میتواند به عوامل مختلفی مانند جامعهپذیربودن و هویت سازمانی افراد وابسته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هویت سازمانی در رابطة جامعهپذیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان دورههای ابتدایی و متوسط در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری تحقیق شامل همة معلمان شاغل در آموزشوپرورش شهر سمنان (1350 نفر) بود. شرکتکنندگان 280 نفر از معلمان دورة ابتدایی و متوسطة اول (176 نفر معلمان دورة ابتدایی، 104 نفر معلمان دورة متوسطه) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و پرسشنامههای جامعهپذیری سازمانی، هویت سازمانی و اشتیاق شغلی را تکمیل کردند. دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری با بهکارگیری نرمافزار Lisrel تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین جامعهپذیری سازمانی، هویت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. جامعهپذیری سازمانی بر اشتیاق شغلی، و جامعهپذیری سازمانی بر هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین، هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری میگذارد و در نهایت، جامعهپذیری سازمانی با میانجیگری هویت سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر اشتیاق شغلی معلمان میگذارد. جامعهپذیری سازمانی هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی میتواند اشتیاق شغلی معلمان را تحت تأثیر قرار دهد.
 
کلید واژگان
اشتیاق شغلیجامعه پذیری سازمانی
هویت سازمانی
سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایراناستادیار دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




