| dc.contributor.author | امین بیدختی, علیاکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری, سکینه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مرادی مقدم, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:15:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:15:05Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:15:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:15:05Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-03-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-12-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امین بیدختی, علیاکبر, جعفری, سکینه, مرادی مقدم, مجید. (1395). رابطة جامعه پذیری سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی هویت سازمانی. مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی", 3(4), 563-582. doi: 10.22059/jscm.2016.62098 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-6071 | |
| dc.identifier.issn | 2423-608X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jscm.2016.62098 | |
| dc.identifier.uri | https://jscm.ut.ac.ir/article_62098.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/195215 | |
| dc.description.abstract | اشتیاق شغلی کارکنان در یک سازمان میتواند به عوامل مختلفی مانند جامعهپذیربودن و هویت سازمانی افراد وابسته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هویت سازمانی در رابطة جامعهپذیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان دورههای ابتدایی و متوسط در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری تحقیق شامل همة معلمان شاغل در آموزشوپرورش شهر سمنان (1350 نفر) بود. شرکتکنندگان 280 نفر از معلمان دورة ابتدایی و متوسطة اول (176 نفر معلمان دورة ابتدایی، 104 نفر معلمان دورة متوسطه) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و پرسشنامههای جامعهپذیری سازمانی، هویت سازمانی و اشتیاق شغلی را تکمیل کردند. دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری با بهکارگیری نرمافزار Lisrel تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین جامعهپذیری سازمانی، هویت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. جامعهپذیری سازمانی بر اشتیاق شغلی، و جامعهپذیری سازمانی بر هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین، هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری میگذارد و در نهایت، جامعهپذیری سازمانی با میانجیگری هویت سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر اشتیاق شغلی معلمان میگذارد. جامعهپذیری سازمانی هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی میتواند اشتیاق شغلی معلمان را تحت تأثیر قرار دهد.
<strong> </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 783 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس فارابی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | College of Farabi, University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Social Capital Management | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jscm.2016.62098 | |
| dc.subject | اشتیاق شغلی | fa_IR |
| dc.subject | جامعه پذیری سازمانی | fa_IR |
| dc.subject | هویت سازمانی | fa_IR |
| dc.subject | سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی | fa_IR |
| dc.title | رابطة جامعه پذیری سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی هویت سازمانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 563 | |
| dc.citation.epage | 582 | |