تحلیل بار ضربه ای وارد شونده به صفحات ترمیم کننده باند فرودگاه با درنظر گرفتن تغییر شکل تایر هواپیما
(ندگان)پدیدآور
براتی, احسانمهدیان, اصغردهقانی, مهردادنوع مدرک
Textمقاله مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مقاله، بررسی استحکام صفحات آلومینیومی 6061-T6 ترمیم کننده باند فرودگاه تحت ضربهی ناشی از فرود هواپیما، با درنظر گرفتن اثرات دمپینگ تایر هواپیما میباشد. تایر هواپیما، با استفاده از معیار مادهی هایپرالاستیک مونی ـ ریولین مدل شد. پارامترهای تأثیر گذار بر استحکام صفحات شامل تغییر سرعت عمودی در مقادیر 5/1، 2، 5/2 و 3 متر بر ثانیه و سرعت افقی در مقادیر 42، 45، 50، 55 و 60 متر بر ثانیه، و شاخص خاک در مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 و عمق خاک در مقادیر 160، 200، 300 و 500 میلیمتر، بررسی شد. نتایج نشان دادند که با افزایش سرعتهای عمودی و افقی فرود، تنش ایجاد شده در این صفحات افزایش مییابد، اما با افزایش مقدار شاخص خاک، تنش کاهش مییابد. در عین حال عمقهای بیش از 300 میلیمتر برای مدلسازی عمق خاک تاثیر معناداری در تنشهای بهوجود آمده در صفحات ندارد. مقدار توصیه شده برای ایجاد یک شرایط مناسب و ایمن برای مقادیر شاخص خاک برابر 15 و یا بالاتر به دست آمده است. مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از عدم لحاظ نمودن اثر دمپینگ تایر نشان داده است که بدون درنظر گرفتن اثرات دمپینگ، تنشها 15 درصد بزرگتر میباشند.
کلید واژگان
صفحات ترمیم کننده باندآلیاژ آلومینیوم 6061-T6
تایر
هایپرالاستیک
شاخص خاک
تحلیل تنش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology
سازمان پدید آورنده
استادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایراناستادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران
شاپا
2251-94752251-9483




