| dc.contributor.author | براتی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدیان, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقانی, مهرداد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:14:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:14:16Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:14:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:14:16Z | |
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-02-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-11-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | براتی, احسان, مهدیان, اصغر, دهقانی, مهرداد. (1397). تحلیل بار ضربه ای وارد شونده به صفحات ترمیم کننده باند فرودگاه با درنظر گرفتن تغییر شکل تایر هواپیما. مکانیک سازه ها و شاره ها, 8(2), 69-79. doi: 10.22044/jsfm.2018.6536.2569 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-9475 | |
| dc.identifier.issn | 2251-9483 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2018.6536.2569 | |
| dc.identifier.uri | http://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1304.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/194941 | |
| dc.description.abstract | هدف از این مقاله، بررسی استحکام صفحات آلومینیومی 6061-T6 ترمیم کننده باند فرودگاه تحت ضربهی ناشی از فرود هواپیما، با درنظر گرفتن اثرات دمپینگ تایر هواپیما میباشد. تایر هواپیما، با استفاده از معیار مادهی هایپرالاستیک مونی ـ ریولین مدل شد. پارامترهای تأثیر گذار بر استحکام صفحات شامل تغییر سرعت عمودی در مقادیر 5/1، 2، 5/2 و 3 متر بر ثانیه و سرعت افقی در مقادیر 42، 45، 50، 55 و 60 متر بر ثانیه، و شاخص خاک در مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 و عمق خاک در مقادیر 160، 200، 300 و 500 میلیمتر، بررسی شد. نتایج نشان دادند که با افزایش سرعتهای عمودی و افقی فرود، تنش ایجاد شده در این صفحات افزایش مییابد، اما با افزایش مقدار شاخص خاک، تنش کاهش مییابد. در عین حال عمقهای بیش از 300 میلیمتر برای مدلسازی عمق خاک تاثیر معناداری در تنشهای بهوجود آمده در صفحات ندارد. مقدار توصیه شده برای ایجاد یک شرایط مناسب و ایمن برای مقادیر شاخص خاک برابر 15 و یا بالاتر به دست آمده است. مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از عدم لحاظ نمودن اثر دمپینگ تایر نشان داده است که بدون درنظر گرفتن اثرات دمپینگ، تنشها 15 درصد بزرگتر میباشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1240 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی شاهرود | fa_IR |
| dc.publisher | Shahrood University of Technology | en_US |
| dc.relation.ispartof | مکانیک سازه ها و شاره ها | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Solid and Fluid Mechanics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2018.6536.2569 | |
| dc.subject | صفحات ترمیم کننده باند | fa_IR |
| dc.subject | آلیاژ آلومینیوم 6061-T6 | fa_IR |
| dc.subject | تایر | fa_IR |
| dc.subject | هایپرالاستیک | fa_IR |
| dc.subject | شاخص خاک | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل تنش | fa_IR |
| dc.title | تحلیل بار ضربه ای وارد شونده به صفحات ترمیم کننده باند فرودگاه با درنظر گرفتن تغییر شکل تایر هواپیما | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله مستقل | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 69 | |
| dc.citation.epage | 79 | |