• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مکانیک سازه ها و شاره ها
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مکانیک سازه ها و شاره ها
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر زبری در افت کارایی یک مرحله کامل توربین گاز

    (ندگان)پدیدآور
    فرخی پور, علیبرومند, مسعودکرمانی, محمدجعفر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.102 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مستقل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توربین های گازی از اهمیت بالایی در صنعت برخوردار هستند و کاربردهای فراوانی دارند. تاکنون به رغم تعدادی از تحقیقات تجربی گزارش شده، تعداد کمی مطالعه عددی پیرامون تأثیر زبری بر عملکرد توربین ارائه شده است. این مقاله یک تحقیق عددی پیرامون کاهش عملکرد و میزان افت در یک مرحله از توربین جریان محوری ناشی از زبر شدن پره هاست. محاسبات عددی با استفاده از کدنویسی در نرم افزار C++ انجام شده است و از روش عددی رو برای حل معادلات حاکم در مختصات عمومی استفاده شده است. برای شبیه سازی جریان مغشوش از مدل بالدوین–لومکس و جهت شبیه سازی زبری از مدل سبسی–چانگ استفاده شده است. برای پی بردن به اثرات زبری در یک مرحله توربین، چندین ارتفاع زبری معادل با ذرات شن و ماسه در رژیم زبری گذرا و کاملاً زبر روی پره های استاتور و روتور با ترکیب های مختلف شبیه سازی شده است. نتایج نشان می دهد که راندمان مرحله با افزایش ارتفاع زبری کاهش می یابد. همچنین افزایش بیشتر زبری سطح در استاتور و روتور باعث افزایش زاویه انحراف جریان و در نتیجه کاهش ضریب کار خواهد شد. در ضمن با اعمال زبری، ضریب افت هم در پره های استاتور و هم در پره های روتور افزایش می یابد، مخصوصاً روی سطوح مکش این افت مشهودتر است.
    کلید واژگان
    توربین گازی
    استاتور
    روتور
    زبری سطح
    روش عددی رو
    دینامیک سیالات محاسباتی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی شاهرود
    Shahrood University of Technology
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
    دانشیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
    دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

    شاپا
    2251-9475
    2251-9483
    URI
    https://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2016.771
    http://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_771.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/194779

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب