نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن پور اسلانی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorصدیقی, بهرنگfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:10:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:10:18Z
dc.date.available1399-07-09T01:10:18Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:10:18Z
dc.date.issued2013-12-22en_US
dc.date.issued1392-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-05en_US
dc.date.submitted1395-05-15fa_IR
dc.identifier.citationحسن پور اسلانی, محسن, صدیقی, بهرنگ. (1392). مردانگی در قاب نشانه‌شناسیِ اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهه‌های 50 و 60 خورشیدی. مجله جامعه شناسی ایران, 14(4), 3-34.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1901
dc.identifier.urihttp://www.jsi-isa.ir/article_21078.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193596
dc.description.abstractمردانگی، چند سالی است که به مسأله‌ای در خور توجه در مطالعات جنسیت تبدیل شده است. با توجه به این‌که این پدیده، امری متکثر، برساختی و تاریخی است، در فرهنگ‌ها و گفتمان‌های گوناگون، به شکل‌ها و شیوه‌های متفاوتی تجربه می‌شود. پژوهش حاضر با مطالعه عکس‌های مطبوعاتیِ دهه‌های 50 و 60 خورشیدی، تلاش دارد تا به بررسی مردانگی هژمونیک در این دو دهه بپردازد. مردانگی هژمونیک، نوعی از مردانگی است که توسط گفتمان‌های مسلط به عنوان مردانگی طبیعی و غیرتاریخی برساخته می‌شود و به تمام مردان نیرو وارد می‌کند تا نسبت خود را با آن تعریف کنند. یافته‌های این پژوهش که به روش نشانه‌شناسی اجتماعی انجام شده است، نشان می‌دهد که در پیش از انقلاب با توجه به سلطه گفتمان مدرنیته، مردانگی شهری – دهاتی به عنوان مهمترین تقابل جنسیتی شکل گرفته بود. اما با نزدیک‌شدن به سال 57، مردانگی انقلابی به عنوان یک نوع مردانگی مقاومت در برابر مردانگی شهری ابراز وجود کرد و در نهایت توانست جایگاه مسلط آن را از بین ببرد. پس از پیروزی انقلاب، با مهار مردانگی انقلابی و شکل‌گیری نظم جدید، مردانگی مستضعف – اشرافی بر عکاسی مطبوعاتی مسلط گشت.fa_IR
dc.format.extent1064
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن جامعه شناسی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Sociological of Associationen_US
dc.relation.ispartofمجله جامعه شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Sociologyen_US
dc.subjectجنسیتfa_IR
dc.subjectمردانگی هژمونیکfa_IR
dc.subjectعکاسی مطبوعاتیfa_IR
dc.subjectنشانه‌شناسی اجتماعیfa_IR
dc.subjectبازنماییfa_IR
dc.subjectانقلابfa_IR
dc.titleمردانگی در قاب نشانه‌شناسیِ اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهه‌های 50 و 60 خورشیدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علم و فرهنگfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد رودهنfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue4
dc.citation.spage3
dc.citation.epage34


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد