ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس
(ندگان)پدیدآور
اکبری بلوطبنگان, افضلرضایی, علی محمداحراری, عمادالدیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسشنامههای خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ دادهاند. دادهها در چارچوب دو نظریهی کلاسیک آزمون و نظریهی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین پرسشنامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریهی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیمجیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این میباشد که نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعهی معلمان مدارس از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده نمود.
کلید واژگان
رواسازیروایی
اعتبار
خودکارآمدی خلاقیت
معلمان مدارس
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه سمناناستادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان




