• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‌ی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری بلوطبنگان, افضلرضایی, علی محمداحراری, عمادالدین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    806.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان­سنجی نسخه­ی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسش­نامه‌های خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ داده‌اند. داده‌ها در چارچوب دو نظریه­ی کلاسیک آزمون و نظریه­ی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره­ی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان­سنجی مقیاس اجرا شد. هم­چنین از مدل پاسخ مدرج سیم‌جیما برای برازندگی داده‌ها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخص‌های برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطه­ی مثبت و معنا‌داری وجود داشت. هم­چنین پرسش­نامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریه­ی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیم‌جیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافته‌های پژوهش بیانگر این می‌باشد که نسخه­ی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعه­ی معلمان مدارس از ویژگی‌های روان­سنجی قابل قبولی برخوردار بوده و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان­شناختی استفاده نمود.
    کلید واژگان
    رواسازی
    روایی
    اعتبار
    خودکارآمدی خلاقیت
    معلمان مدارس
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
    استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2018.4731
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4731.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193314

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب