نقش ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهتگیری پژوهشی دانشجویان در انگیزش پژوهشی آنان
(ندگان)پدیدآور
حیدرزاده, محسنمهرام, بهروزکارشکی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهمیت پژوهش باعث شده است که یکی از اهداف مورد تأکید در هر نظام آموزشی به ویژه در آموزش عالی، افزایش و بهبود مهارتهای پژوهش کردن در بین دانشجویان باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهتگیری پژوهشی در انگیزش پژوهشی دانشجویان، انجام شد. شرکت کنندگان پژوهش شامل 110 نفر (شامل 70 مرد و 40 زن) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه جهتگیری پژوهشی، پرسش نامه ارزشیابی کلاسی ادراک شده و پرسش نامه انگیزش پژوهشی استفاده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که ارزشیابی تبحری قابلیت پیش بینی هر دو نوع انگیزش درونی و بیرونی و ارزشیابی عملکردی قابلیت پیش بینی بی انگیزگی دانشجویان را داراست. همچنین تمایل به پژوهش کاربردی، قابلیت پیش بینی انگیزش بیرونی را فراهم می آورد. بر اساس یافته های پژوهش، هدایت برنامه درسی دانشگاهی به سوی ارزشیابی های تبحری و فراهم آوردن تمهیداتی برای افزایش انگیزش، از جمله استنتاجهای این مطالعه بوده است.
کلید واژگان
انگیزش پژوهشیجهت گیری پژوهشی
ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
فرهنگیدانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی




