• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی از نوع جیگ‌ساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمی, سیده زهراخالق خواه, علیرضایی شریف, علیزاهد بابلان, عادل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    815.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ازجمله روش‌های فعالی که امروزه توجه صاحب‌نظرانتعلیم و تربیت را متوجه خودکرده است، یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر با هدفبررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی از نوع جیگ‌ساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزانابتدایی طراحی و اجرا شد.این مطالعه‌ی شبه آزمایشی در بین دانش‌آموزان پسردبستان‌های شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391 انجام  شد. 64 دانش‌آموز (32 نفر گروه آزمایش و 32 نفرگروه کنترل) از دو کلاس یک مدرسه با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در گروهآزمایش از روش یادگیری مشارکتی جیگ‌ساو و در گروه کنترل از روش سنتی سخنرانیاستفاده شد. پیش‌آزمون قبل از اعمال متغیرهای مداخله و پس‌آزمون پس از اعمالآزمایشی انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی خودتنظیمی بوفارد وپرسشنامه‌ی انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفیشامل گزارش میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس بهکمک نرم‌افزار spss20 انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین دوگروه از لحاظ وجود متغیر خودتنظیمی و متغیر انگیزش تحصیلی تفاوت معنی‌دار وجودداشت. به عبارتی نتایج پژوهش حاضر نشان داد یادگیری مشارکتی جیگ‌ساو، خودتنظیمی وانگیزش تحصیلی را در دانش‌آموزان به‌طور معنی‌داری افزایش می‌دهد و در رشد مؤلفه‌هایاین دو متغیر در دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد. به طور کلی یافته های مطالعه نشاندادروش یادگیری مشارکتی جیگ‌ساو نسبت به روش‌های سنتی تدریس در رشد مهارتخودتنظیمی و افزایش انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان مؤثرتر است.
    کلید واژگان
    یادگیری مشارکتی جیگ‌ساو
    خودتنظیمی
    انگیزش تحصیلی
    استقلال
    عملکرد تحصیلی
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2016.3694
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3694.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193287

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب