بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و خلاقیت با پیشرفت ریاضی در دانشآموزان تیزهوش اصفهان
(ندگان)پدیدآور
کجباف, محمدباقرعاشوری, جمالعاشوری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی (جهتگیری هدفهای پیشرفت، خودکارآمدی و اضطراب امتحان)، راهبردهای یادگیری(مرور ذهنی، بسطدهی و سازماندهی و راهبردهای یادگیری فراشناختی (تفکر انتقادی و خودنظمدهی فراشناختی) و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان تیزهوش اصفهان انجام شد. جامعه این پژوهش همه دانشآموزان دبیرستانی رشتههای نظری شهر اصفهان بودند. برای انجام این پژوهش 200 دانشآموز(108 دختر و 92 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه جهتگیری هدفهای پیشرفت الیوت و موریاما، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران، و پرسشنامه خلاقیت تورنس را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که هدف تبحرگرا، خودکارآمدی، سازماندهی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت و معنادار، و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی رابطهی منفی و معنادار داشتند. خودکارآمدی، اضطراب امتحان و خلاقیت در یک مدل توانستند 42 درصد از واریانس پیشرفت درس ریاضی را پیشبینی کنند و نیز سهم خودکارآمدی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود.
کلید واژگان
جهتگیری هدفهای پیشرفتراهبردهای انگیزشی
راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی
خلاقیت
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهاندانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن




