مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
(ندگان)پدیدآور
همتی نژاد, مهرعلیقلی زاده, محمدحسنشبانی, سپیده
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف:  با بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات، میتوان زمینه را برای تدوین برنامههای مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات فراهم کرد. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت خدمات دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان در نیمسال اول تحصیلی 94-1393 بود. 108 دانشجو به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب و به پرسشنامههای ادراکات و انتظارات مشتری از کیفیت خدمات ارائه شده (خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی) در مقیاس لیکرت 7 ارزشی (کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) پاسخ دادند. این پرسشنامهها پنج بُعد کیفیت خدمات (عناصر عینی، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) را در دو بخش ادراکات و انتظارات مورد سنجش قرار میدهد. روایی صوری ابزار مورد تأیید متخصصان  قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه راهنما با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد که در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم  ورزشی دانشگاه گیلان امتیاز ادراکات دانشجویان از کیفیت خدمات (وضعیت موجود) به طور معنیداری کمتر از انتظارات آنها بوده و به عبارتی در هر پنج بُعد بجز بُعد پاسخگویی در بخش پژوهش شکاف منفی وجود دارد (05/0>P). نتیجهگیری: از آنجا که در همه ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده شکاف منفی مشاهده شد، به نظر میرسد که ایجاد کانالهای رسمی و غیر رسمی با دانشجویان و همچنین بهبود وضعیت ظاهری، فضاها و امکانات آموزشی، پژوهشی و اماکن ورزشی برای کاهش یا حذف شکاف مفید باشد
کلید واژگان
کیفیت خدماتخدمات آموزشی
خدمات پژوهشی
مدل سِروکوال
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه گیلاندانشیار دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
شاپا
2322-48002538-5348



