تاثیر ابعاد بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید عمادپورکیانی, محمدافروزه, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر افزایش هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال تشکیل میدادند. حجم نمونه 210 نفر از هواداران باشگاههای لیگ برتر انتخاب شدند که پرسشنامهها به طور تصادفی در ورزشگاه بین هواداران توزیع شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی و روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتهها:با توجه به بارهای عاملی، مهمترین بعد اثر گذار بر افزایش هوادارن باشگاههای فوتبال، بعد شنوایی است، و پس از آن بعدهای چشایی، بویایی، بینایی و لامسه قرار میگیرند. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد بازاریابی حسی تاثیر معنی داری بر افزایش هوادارن باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران دارد. با توجه به ماهیت حسی ورزش، به نظر میرسد بازاریابی حسی نمونهای مناسب برای ورود به این حوزه باشد. باید توجه کرد که در ارائه خدمات به مشتری علاوه بر رابطه فیزیکی، رابطه عاطفی نیز باید برقرار شود. باشگاهها باید استراتژیهای حسی را از طریق حسگرها، احساسات، و عبارت حسی در رابطه با احساس و ذهن انسانها به کار ببندند.
کلید واژگان
بازاریابی حسیهواداران
لیگ برتر فوتبال ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهیدبهشتیاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
شاپا
2322-48002538-5348



