ارائۀ مدل پیامدهای حامی گری در تیم فوتبال استقلال: تصویر حامی، وابستگی به تیم، آگاهی از حامی و قصد خرید
(ندگان)پدیدآور
محمدی, سردارقاسمی سیانی, مجتبی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدفاز تحقیق حاضر بررسی رابطه بین موفقیت تیم و درگیرشدن در ورزش با قصد خرید به همراه متغیرهای میانجی تصویر حامی، وابستگی به تیم و آگاهی از حامی در تیم فوتبال استقلال بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ هواداران تیم فوتبال استقلال بودند که حداقل یکبار بازیهای این تیم را از ورزشگاه تماشا کردهاند و حجم نمونه 420 نفر تعیین شد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و استنباطی (تحلیل عاملی تائیدی، مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که به جز مسیرهای موفقیت تیم به تصویر حامی، آگاهی از حامی به قصد خرید و تناسب حامی-تیم به قصد خرید بقیۀ مسیرها معنیدار بودند که از بین مسیرهای معنیدار، مسیر بین درگیر شدن در ورزش در وابستگی به تیم و وابستگی به تیم در قصد خرید دارای بیشترین میزان تاثیر را داشت. نتیجه گیری: مدیران تیمها و شرکتها میتوانند با همکاری هم و با ایجاد تصویر مثبت از حامی و همچنین با افزایش وابستگی هواداران به تیم محبوبشان، قصد خرید محصولات حامی مالی را در هواداران افزایش دهند
کلید واژگان
حامی مالیموفقیت تیم
درگیر شدن در ورزش
قصد خرید
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه کردستاندانشجوی دکتری دانشگاه کردستان
شاپا
2322-48002538-5348



